Biertrends dit voorjaar

3 mei 2022
Het zonnetje schijnt, tijd voor goed glas bier op het terras. Wat zijn de biertrends dit voorjaar? Laten we eens een kijkje nemen wat er allemaal gebeurt in de dynamische wereld van water, mout, hop en gist.

Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om te voorspellen dat de zwaardere donkere bieren in de lente plaats maken voor lichtere, frissere bieren. De Belgische Blond is en blijft veelgevraagd. Denk bijvoorbeeld aan een klassieker zoals de Leffe Blond. Ook het Witbier zie je veel terug op de terrassen. Hoegaarden Witbier is de stijlicoon, maar meer en meer zie je ook Witbier van craft brouwers. Weizen is een biertstijl die aan populariteit wint. Het frissen tarwebier met de grote witte hoed wordt door steeds meer bierliefhebbers gewaardeerd. Denk hierbij aan Weihenstephaner Hefeweissbier, Erdinger Weissbier en Hertog Jan Weizener. Ook hier zie je een toenemend aantal brouwers dat een Weizen brouwen.

Alcoholvrij

Alcoholvrije en alcoholarme bieren blijven onverminderd populair. De groei lijkt wel wat af te vlakken. Het aanbod groeit nog altijd en de smaak wordt steeds gevarieerder. Alcoholvrije Pilseners worden steeds beter. Absolute marktleider is Heineken 0.0%. Maar ook Bavaria 0.0 en Hertog Jan 0.0 doen het goed. De hoppige alcoholvrije en alcoholarme varianten scoren steeds beter. Uiltje Superb Owl, Bavaria 0.0 IPA 0.0 en Brand IPA 0.0 zijn sprekende voorbeelden, net als de Playground non-alcoholic IPA van de vandeStreek bier.

Hop

Hoppige bieren doen het sowieso erg goed. De IPA's zien we in allerlei varianten veel gedronken worden. De klassieke bittere IPA's, de fruitige Amerikaanse IPA's, maar ook de weinig bittere New England IPA's gaan als warme broodjes. De variatie is enorm. Zowel grote brouwers als de craft brouwers brengen steeds nieuwe hoppige bieren op de markt. De bierdrinker vindt het allemaal prachtig. Die is geneigd om zijn horizon te verbreden. Het ontdekken van nieuwe smaken en nieuwe bieren is een trend op zich. Bierdrinkers houden al lang niet meer vast aan één bier. Ze kiezen voor avontuur en bestellen steeds iets nieuws.

Blik

In Nederland weten we inmiddels wel dat bier in de blik goed is voor het behoud van de versheid van het bier. Veel craft brouwers vullen steeds meer af in blik en ook grote brouwers brengen meer blik op de markt. Ook in de horeca is bier in blik steeds meer geaccepteerd. Hoe anders is dat in België, waar de bierdrinker conservatiever is en vooralsnog vasthoudt aan bier in de fles.

Zuur

Hard seltzers en kombucha, drankjes die dicht tegen de biermarkt aanschuren, winnen terrein, maar of de marketinginspanningen voldoende effect hebben om een substantieel marktaandeel te veroveren blijft de vraag. Grote jongens, zoals Heineken, AB-Inbev en ook Grolsch blijven er voorlopig miljoenen euro's marketingbudget tegenaan gooien om ons aan de alcoholhoudende Spa Rood met smaakje te kijgen. Zure bieren wordt ook al jarenlang een grote toekomst toegedicht. Ze worden onmiskenbaar populairder, maar echt doorbreken bij het grote publiek wil nog altijd niet lukken. Al moet worden gezegd dat Rodenbach Classic, Rodenbach Grand Cru en Rodenbach Frruitage flinke stappen zetten.

Bier en spijs

Er is nog altijd een wereld te winnen, maar toch is het genoegzaam bekend dat bier en spijs minstens net zulke fijne combinaties kan opleveren als wijn en spijs. Steeds meer horeca zijn daarin omzetkansen en bevelen van harte een gerecht of snack aan bij een bier, maar ook andersom. Biersommeliers krijgen hierdoor steeds meer aanzien en er is steeds meer behoefte aan hun kennis. Dat geldt zeker niet alleen voor de horeca. Ook in de retail en bij brouwerijen vind je tegenwoordig biersommeliers.

Bierkennis

Kennis over bier is gewild. Dat merken we bij Bierista Bieropleiding elke dag. Nooit begonnen er meer bierliefhebbers, zowel particulieren als vanuit de horeca en retail, aan de Bierista Bieropleiding. Ook komen er steeds meer aanvragen binnen voor proeverijen en workshops. En hoe meer bierkennis er is, hoe beter het is voor de hele bierwereld en dus ook voor dorstige bierliefhebber die graag geniet van een goed glas bier.