'Craft bierbrouwers stop met dat Calimero-gedrag'

Craft bierbrouwers luiden de noodklok. Met dat bericht wil Craft - de branchevereniging van onafhankelijke Nederlandse Craft brouwers - aandacht vragen voor de huidige situatie op de Nederlandse biermarkt. Wat is er aan de hand? En hebben de craft bierbrouwers een punt?


Wat is er aan de hand? "Het is steeds minder transparant wat de herkomst is van het glas bier dat je op een terras bestelt." Dit is letterlijk de tekst waarom Craft nu noodklok luidt. In het bericht worden grote brouwerijen ervan beschuldigd "op creatieve en slinkse wijze de zogenaamde crafty bieren te pluggen door overnames, participeringen of door op craft bier lijkende bieren op de markt te brengen." De consument denkt een craft bier te bestellen, maar drinkt een bier van een grote brouwerij. Misleiding, zo beweert de branchevereniging.

Initiatief nemen

Is dit het werkelijke issue? Dat denk ik niet. Net zo min geloof ik dat het de consument wat uitmaakt of het bier afkomstig is van een craft brouwer of van een groot bierconcern. De consument gaat vooral een lekker bier, liefst van een bekend merk, zo blijkt uit het recent gehouden bieronderzoek. En ja, dat bekende merk is vaak van een groot bierconcern. Als Craft zich zou willen onderscheiden, moeten ze geen noodklok luiden, maar initiatief nemen. In de Verenigde Staten hebben de craft bierbrouwers bijvoorbeeld een eigen 'craft-keurmerk'. Zo kan de consument zien dat ze bier drinken van een onafhankelijke craft bierbrouwer.

Kwaliteit

Maar zoals gezegd, ik denk niet dat de Nederlandse consument zich door zo'n keurmerk laat leiden. Het is een toegevoegde waarde, maar wat zegt dit over de kwaliteit van het bier? Ik denk dat de consument in de huidige bierjungle meer op een kwaliteitskeurmerk zit te wachten. En als we het dan toch hebben over kwaliteit ... De grote brouwers hebben laboratoria en meten en controleren elke stap. De craft brouwers ontberen veelal deze middelen. Desondanks worden er fantastische bieren gebrouwen, maar er verschijnen ook bieren van beduidend mindere kwaliteit. Dat lijkt me voor Craft een belangrijk onderwerp om energie in te steken; misschien wel het belangrijkste op dit moment.

Natuurlijk, de grote brouwers kopen craft bierbrouwers. Neem bijvoorbeeld Brouwerij De Molen. Deze brouwerij is overgenomen door Swinkels Family Brewers. Brouwerij 't IJ is ingelijfd door Duvel Moortgat. Zijn de brouwerijen en de bieren daardoor minder geworden? Ik denk dat het tegendeel eerder waar is. En ja, Heineken heeft een minderheidsbelang in Oedipus Brewing. Dat leidt straks misschien wel tot een volledige overname. Maar dankzij deze samenwerking kunnen de oprichters van Oedipus hun dromen realiseren. Is dat verkeerd?

Dringen op het schap

Dat branchevereniging Craft zich laat horen, snap ik heel goed. Er is echt wel iets aan de hand. Er komen steeds meer craft bierbrouwerijen bij. Het wordt op steeds meer plekken dringen voor een plaatsje in het schap en op de tap. Marges worden kleiner. Iedere craft bierbrouwer strijdt logischerwijs voor zijn plekje! Dat doen de grote jongens ook! Neem ze dat eens kwalijk! Misschien is er wel wat te zeggen over de manier waarop ze die strijd aangaan. Grote brouwers claimen een positie bij de groothandels, in de horeca hebben ze veel zeggenschap wat er op de tap komt en dat de grote bierconcerns de retail betalen voor ruimte in folders en op het schap is ook bekend. De grote brouwers hebben nu eenmaal meer middelen dan de gemiddelde craft brouwer.  

Volwassen biermarkt

Iedereen had het kunnen zien aankomen: De biermarkt wordt volwassen. De onstuimige groei is er inmiddels wel uit; de bierrevolutie is op of net over zijn hoogtepunt. Het komt er nu op aan welke brouwers hun zaakjes op orde hebben. Welke brouwers maken kwalitatief goede bieren die de consument aanspreken? Welke brouwer is slim genoeg en heeft de ondernemersgeest om een positie te verwerven naast de grote merken? De één kiest ervoor om samen te werken met de grote jongens, andere craft brouwers kiezen het pad van onafhankelijkheid.

Verkeerd signaal

De noodklok die nu door Craft geluid wordt, is wat mij betreft, een verkeerd signaal. Het klinkt als Calimero: 'Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk'. De consument heeft geen boodschap aan een dergelijk geluid. Zelfmedelijden gaat hier niet helpen. Craft brouwers, bouw een sterk merk, open je eigen proeflokaal of brewpub voor meer marge, bezin je of je wel landelijk wilt opereren, onderscheid je met creativiteit, ondernemersgeest en vooral met smaakvolle, kwalitatief goede bieren die de consument graag nog een keer drinkt. Brouwers die dit niet in huis hebben, gaan het niet redden. Gelukkig zijn er veel craft bierbrouwers die de strijd zullen overleven en het bloeiende bierlandschap tot in lengte van jaren zullen blijven kleuren.