Brouwerij De Molen uitgelicht

30 januari 2020
Brouwerij De Molen is niet zo maar een brouwerij. Grondlegger Menno Olivier brouwde al twaalf jaar toen hij in zijn garage zijn eigen brouwerij De Salamander oprichtte. In 2004 verhuisde hij naar De Arkduif, een korenmolen in Bodegraven. Dat was de start van Brouwerij De Molen.

De eigenzinnig oprichter Menno Olivier brouwt van meet af aan bieren waar hij zelf volledig achter kan staan. Dat zijn niet de meest commerciële bieren met vlakke smaken voor een breed publiek. De bieren kenmerken zich door intensiteit en complexiteit. Dat was toentertijd iets bijzonders. Het concept sloeg al snel bij steeds meer bierliefhebbers aan. In 2009 werd John Brus compagnon, waardoor de brouwerij nog sneller groeide.

Export

Niet alleen in eigen land werd Brouwerij De Molen steeds populairder. Vooral ook in het buitenland bouwde de brouwerij aan een goede naam. Tegenwoordig gaat ongeveer de helft van de totale productie van Brouwerij De Molen naar het buitenland. In 2017 werd al geëxporteerd naar meer dan vijftig landen. Het succesverhaal viel ook 'de grote jongens' op. In 2015 nam Royal Swinkels Family Brewers een belang in de brouwerij. Daarover werden heldere afspraken gemaakt, want Menno en John wilden onder geen beding tornen aan het DNA van hun brouwerij en de kwaliteit van de bieren.

Overname

Na een wat stroeve start kwam de samenwerking tussen De Molen en Royal Swinkels Family Brewers goed op gang. Dat leidde begin 2019 tot een volledige overname van Brouwerij De Molen. Zowel Menno Olivier als John Brus zijn nog altijd nauw bij de brouwerij betrokken.

Veel fans

De bieren hebben een brede schare fans over de hele wereld. Bierliefhebbers waarderen de bieren met hoge cijfers. Ook de Bierista's tonen hun waardering voor de bieren van De Molen met cijfers die globaal liggen tussen de 7,5 en 9. Die brede fanbase komt eens per jaar samen op het terrein bij de brouwerij. Dan wordt het Borefts Bierfestival gevierd. Bierfanaten uit de hele wereld ontmoeten elkaar en drinken bieren van wereldberoemde brouwerijen, die hun opwachting maken op dit bijzondere festival.

Zwartwit etiketten

Mede dankzij de overname door Royal Swinkels Family Brewers zijn de bieren van Brouwerij De Molen breed verkrijgbaar. In veel slijterijen, supermarkten en horeca vind je de karaktervolle bieren, die je makkelijk kunt herkennen aan de typische zwartwit etiketten en aan de dubbele namen zoals Hop & Liefde, Bommen & Granaten, Hel & Verdoemenis en Hemel & Aarde.