8,7

Emelisse White Label 2019 No 2

Brouwerij Emelisse (62)

Emelisse White Label 2019 No 2 is een Dark Ale Tawny Port BA. Het bier is gerijpt op Tawny portvaten. Hierdoor is een vol en fruitig bier ontstaan met tonen van rood fruit en rozijnen.

Details

Bierstijl
Alcohol
9.0%
Categorie
Intens en Uitdagend
Spijzen
Vette vis, Gekruide gerechten, Vleesgerechten, Pittige en belegen kazen, Zoete desserts
Drinktemp.
9 °C
Volume
33 cl
Drinkmoment
Haardvuur, In goed gezelschap, Alleen, bij een boek, Voor het slapen gaan
Gisting
Bovengistend

Mijn bieren

8,7

Het oordeel van de Bierista's

Emelisse White Label 2019 No 2 is beoordeeld met een gemiddelde van 8,7 door onze Bierista's

8,6

Smaak

8,3

Zicht

8,3

Neus

Aroma
Zoet
Zuur
Bitter
Fruitig
Moutig
Kruidig
Body
Koolzuur
Alcohol
Intensit.
Nasmaak

Ben je Bierista? Login en schrijf een review en ontvang +10

Reviews worden alleen geschreven door onze Bierista’s. Jij kunt nu ook Bierista worden door de Bierista Bieropleiding te doen. Zo weten wij zeker dat je de juiste bierkennis in huis hebt om kwalitatief hoogwaardige beoordelingen te schrijven.

Bestel Bieropleiding
8,6

"Lekker zoet, fruitig en verrassend bruisend"

Review
Aroma
Zoet
Zuur
Bitter
Fruitig
Moutig
Kruidig
Body
Koolzuur
Alcohol
Intensit.
Nasmaak

8,2 Zicht donkerrood, helder, verrassend sterke bruis, goede schuimkraag

8,1 Neus rozijn, zoetig, port

8,2 Smaak zoetig, port, geen brett

8,2

"Een combi van vele geuren en smaken. Licht zoetig, vanille, alcohol, fruitig, iets tanin, iets chocolade, moutbittertje."

Review
Aroma
Zoet
Zuur
Bitter
Fruitig
Moutig
Kruidig
Body
Koolzuur
Alcohol

7,6 Zicht Wat weinig bruin schuim, wat wel te verwachten is bij dit soort bier. Briljant robijne kleur maakt dit wel goed.

7,6 Neus Licht zoetig en caramel. Vanille wat houtig. Blauwe druif, iets rozijnen & dadels.

8,3 Smaak Begint iets zoetig caramel, daarbij ook wat aanvullend Brett in goede combi met alcohol, fruitig (druiven, kers), vanille. Iets samentrekkend van taninnes. In nasmaak nog wel een moutbittertje. Had iets meer body verwacht.

Spijssuggestie Gezien het licht Brett lijkt mij dit geen goede combie met zoetig desserts. Past goed bij een kaasplankje met diverse andere tapas. Blauwe kaas, chorizo, gedroogde ham, zwarte olijven.

9,3

"Deze op (Tawny - langer op vat gerijpt dan Ruby en daardoor smaakvoller) port gebaseerde en in zo'n vat gerijpte uitvoering van een White Label van Emelisse is weer even totaal iets anders dan eentje met whisk(e)y basis en duidelijk ook eens met wat fruit. De etiketten van de White Label series zijn trouwens van een opvallende simpelheid: wit inderdaad met alleen de noodzakelijke inhoudelijke bedrukking met tekst. Saai haast maar het is genoeg: de kwaliteit zit immers in de fles. Die bescheidenheid is gepast. Geen kleurrijk en overdadig geïllustreerde poespas om de essentie heen. Sommigen zullen dat helaas wat armoedig vinden, maar het is echt voldoende en doeltreffend. En je valt toch nog op: White Label, hé wat zou dat zijn?"

Ton van der Koppel

19.960

Review
Aroma
Zoet
Fruitig
Moutig
Body
Koolzuur
Alcohol

9,2 Zicht Dieprood, beetje transparant en vol koolzuur. Redelijk, beige en medium tot grof schuim, dat aardig stabiel blijft.

9,2 Neus Ook bij deze 2019 No. 2 stijgt reeds een spannende geur vooraf uit de fles om je tegemoet te treden. Daarna toch enige bescheidenheid in de neus met wat rode port en wat van het vat, met name hout. Rood fruit ook.

9,3 Smaak Prachtige volronde port smaak met klein scherp randje. Hierin is praktisch geen hout meegenomen. Licht romig en verder zacht van smaakvorming. Vooral de volle fruitigheid met bijvoorbeeld framboos zet de toon. Mooie complexe smaak door het geheel heen ook. De afdronk is mild. Potentie om door te rijpen in de fles, in de juiste omstandigheden, na de ten minste houdbaarheids datum van 17.07.22.

Spijssuggestie Kaasjes van mild tot pittig (niet te sterke blauwaders). Een mooi rosé gebakken biefstukje kan ook. Variaties in pure chocolade (met zeezout, karamel, chili pepers).

Koninklijke Grolsch lanceert duurzamehoreca.nl

Innovatief digitaal platform van Koninklijke Grolsch vanaf vandaag toegankelijk voor iedere horecaondernemer.

Verder lezen

Jumbo en Grolsch zetten bier op een voetstuk

Jumbo en Grolsch hebben een mooi samenwerking in Goor. Op de winkelvloer is een heuse bier-experience gecreeerd.

Verder lezen

Aanpakken met KraftBier

KraftBier is een nieuwe campagne gestart onder de noemer ‘Aanpakken’. In deze campagne staat de India Pale Lager, Blotskòps, centraal.

Verder lezen

Rotterdam brouwt 010 All Star bier

Na de succesvolle samenwerking bij de eerste 010 Craftbox bundelen de vier toonaangevende Rotterdamse brouwerijen in 2021 opnieuw hun krachten.

Verder lezen