Inschrijving Dutch Beer Challenge 2020 geopend

11 januari 2020
In Rotterdam wordt op woensdag 11 maart de zesde editie van de Dutch Beer Challenge gehouden. Alle ruim 700 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders worden uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd.

De inschrijving is gestart. De vraag is: welke brouwerijen durven de competitie met elkaar aan te gaan en welk bier wordt de opvolger van Jopen Mooie Nel (2015), Bruut van Gajes (2016), Kompaan Bloedbroeder (2017), Bronckhorster Nightporter (2018) La Trappe Tripel (2019) als het Beste Bier van Nederland in 2020?

Unieke kans

Het aantal brouwerijen in Nederland is in 2019 opnieuw gegroeid tot ruim 700. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de vorige, vijfde editie van de Dutch Beer Challenge waren er 441 Nederlandse bieren in competitie, waarna er aan 21 een gouden, 26 een zilveren en 29 een bronzen medaille werd toegekend. Voor de zesde editie in 2020 rekent de organisatie weer op een groei van het aantal ingezonden bieren.

Vakkundige juryleden

Er is een gemengde aanwezigheid op 11 maart 2020 van zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale specialisten. Deze juryleden proeven blind in verschillende bier-hoofdcategorieën met 26 subcategorieën. De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.

Prijsuitreiking

De wedstrijdleiding maakt de winnaars bekend tijdens een feestelijke prijsuitreiking op donderdag 2 april in Rotterdam. In mei wordt tijdens de opening van de negende Week van het Nederlandse Bier bekend gemaakt welk bier verkozen is tot ‘Mitra Award Het Beste Bier van Nederland 2020’.

Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:
1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter, Rick Kempen (Bier&cO), secretaris, Marco Philipsen (Mitra), penningmeester, Henri Reuchlin (Bierburo), Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (Becomev, organisator van oa Brussels Beer Challenge). De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op onafhankelijke wijze georganiseerd door Becomev, die de wedstrijdleiding in handen heeft.