Bud wil vooral jonge generatie bierdrinkers inspireren

22 juli 2019
Bud komt naar Nederland. Bud, dat in Amerika bekend staat als Budweiser, The King of Beers, is het grootste biermerk ter wereld. Het pilsener onderscheidt zich van andere bieren op de Nederlandse markt door zijn smooth en verfrissende karakter. Dit komt omdat er naast gerstemout gebrouwen wordt met in totaal 30% rijst. De introductie van Bud in Nederland is een offensief in de thuismarkt van Heineken.

Bud wil een nieuw geluid in het Nederlandse bierlandschap laten horen en een bredere doelgroep aanspreken. Bud stroomt vanaf nu de Nederlandse horeca in en wordt later dit jaar ook gelanceerd in supermarkt en slijterij. "Wij gaan het Nederlandse bierlandschap opfrissen en introduceren met Bud een internationaal premium pilsener met een onderscheidende positionering. We zien dat hier vanuit de markt een grote behoefte aan is", vertelt Nicolas Bartholomeeusen, directeur AB InBev.

Taboes doorbreken

Bud wil inspireren om zelf de regie in je leven te pakken, dromen na te jagen en vooral trots te zijn op dat waar jij in gelooft. "The King van je eigen leven zijn en dit ook uitdragen is waar wij voor staan. Dat mogen wij met z’n allen best wat meer doen". Het merk gaat dit realiseren door samen te werken met het talent van de toekomst, hen te inspireren, helpen taboes doorbreken en met hen het waarmaken van dromen te vieren. Hierbij richt Bud zich voornamelijk op consumenten van 18 tot 35 jaar in Nederland.

Smaak

De smaak van Bud is het best te omschrijven als smooth en easy. Met een bitterwaarde van 10 is Bud nauwelijks bitter te noemen. Dit is een allemansvriend, een dorstlesser pur sang, een echte doordrinker. Deze Pilsener wordt gebrouwen in het Belgische Leuven, heeft 5% alcohol en wordt gebrouwen met gerstemout en rijst.

Verkrijgbaarheid

Bud wordt eerst gelanceerd in de Nederlandse horeca, met een focus op de Randstad. Vanaf het najaar zal het ook in de winkel te verkrijgen zijn. Het merk is met haar unieke smaak en positionering een toevoeging op het bestaande portfolio van bierconcern AB InBev, waartoe onder andere ook Leffe en Hertog Jan behoren.

Bud of Budweiser?

In de Verenigde Staten heet het bier Budweiser. In Europa wordt exact hetzelfde bier als Bud verkocht. Waarom? Omdat AB InBev en de Tsjechische brouwerij Budweiser Budvar al jarenlang ruzie hebben over het gebruik van de naam Budweiser. Afgesproken is dat AB InBev in de meeste Europese landen, waaronder Nederland, de naam Budweiser niet mag gebruiken. Vandaar dus dat het Amerikaanse Budweiser hier Bud heet.