We drinken steeds meer alcoholvrij

23 januari 2021
We zijn met z'n allen het afgelopen jaar meer alcoholvrij bier gaan drinken. Het volume is in 2020 met 8,5% gestegen. Dat wil zeggen dat 1 op elke 14 glazen bier momenteel alcoholvrij is.

Deze stijging is groter dan in 2019. En dat mag opmerkelijk heten, gezien het feit dat de horeca een groot deel van het afgelopen jaar gesloten is geweest. Branche-organisatie Nederlandse Brouwers noemt de stijging van de consumptie van alcoholvrij bier een een klein lichtpuntje in een jaar waarin de totaal verkoop van bier met 14% terugliep.

Alcolholvrij Top 10

De toename heeft verschillende oorzaken. Belangrijkste is misschien wel dat het aanbod met goede, smaakvolle bieren enorm is verbreed. De Top 10 Alcoholvrije Bieren is een van de populairste lijstjes bij Bierista. Daarin raden de bierkenners van Bierista smaakvolle bieren aan zoals de Brand IPA 0.0, vandeStreek Playground non-alcoholic IPA en Bavaria 0.0 IPA. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de bekende alcoholvrije Pilseners zoals de Heineken 0.0, Grolsch 0.0 en Hertog Jan 0.0.

Bekijk de Top 10 Beste Alcoholvrije bieren

Alcoholvrij bier

Lucie Wigboldus van de Vereniging Nederlandse Brouwers vindt dit een mooie opsteker voor de brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de Covid-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Daar zijn we natuurlijk heel tevreden over. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”

Ontwikkeling

Er is het afgelopen jaar door de brouwers veel energie gestoken in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. In 2020 zijn er nog meer varianten alcoholvrij bier bijgekomen, zodat de consument meer keuze heeft. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stijging van alcoholvrij speciaalbier. De verkoop daarvan steeg met 65,9%.

Promotie

De stijging past ook goed bij de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord met als doel het terugdringen van het problematisch alcoholgebruik. De brouwers hebben volop ingezet op de promotie van alcoholvrij bier. Zo is inmiddels 63% van de reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door reclameborden voor alcoholvrij bier. Daarnaast is er met studentenverenigingen samengewerkt om alcoholvrij bier te promoten en te zorgen dat alcoholvrij bier bij meer verenigingen standaard beschikbaar is. Hierdoor heeft nu twee op de drie verenigingen alcoholvrij bier in het standaardassortiment.

Verantwoord

Lucie Wigboldus: “Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in de categorie alcoholvrij heerlijke bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol, als de stijgende populariteit van speciaalbier.”