De wereld verhardt, maar gelukkig hebben we bier

5 mei 2019

Dik twee jaar schrijf ik nou blogs voor Bierista. Naast dat het ontzettend leuk is om te doen, is het ook heel informatief, zowel voor mij (in ieder geval) maar ook voor de lezer (hoop ik dan). Daarnaast spreek ik steeds vaker mensen die veel doen met speciaalbieren. Het zij werkgerelateerd, hobbymatig, liefhebberij, over het algemeen is iedereen hierin enthousiast. Tijdens het schrijven van mijn blog over Sytze Hoogstins en zijn Kald Kletske, realiseerde ik mij ineens, dat bier echt verbroedert.

Door Dennis Hofman

Steeds vaker hoor je dat de maatschappij verhardt. Landelijke discussies over tradities die zelfs aan de andere kant van de oceaan worden besproken. Gebruik van mobiele telefoons die in een pauze op het werk sneller gepakt worden, dan dat er aan een collega wordt gevraagd hoe het weekend was. Wellicht is dat gewoon verandering die niet te stoppen is. Er is ook geen goed of fout in dit verhaal, het is een constatering van mijn kant. Daarnaast ben ik zelf ook schuldig aan gebruik van social media en ben ik zeker niet heiliger dan wie ook met het gebruik van social media. Bewuster ermee bezig zijn is wel mijn einddoel. Twitter, Facebook, Instagram, noem het allemaal maar op, is op zich niet verkeerd en door deze media kan je jezelf als persoon of bedrijf ook laten zien of zelfs onderscheiden. Alleen kan dit wel leiden tot een soort van vervreemding. In de bus of trein zijn er toch best veel mensen die een koptelefoon opzetten en in het wereldwijde web duiken tot aan het eindstation.

Bierscène biedt hoop

Als ik dan kijk wat er in de bierscène gaande is, dan is er gelukkig hoop. Kijk alleen al in ons kleine landje met momenteel ruim zeshonderd brouwerijen en ik weet niet hoeveel liefhebbers, thuisbrouwers, bierwinkels, bier cafés, bloggers, vloggers, noem het allemaal maar op. De vele collabs die brouwerijen samen doen in binnen- en buitenland. Steeds meer wordt het een ons kent ons omgeving waar men elkaar meer ziet als collega dan als concurrent. Waar met elkaar wordt nagedacht over verbetering. Met als hoogtepunt waar de organisatie Craft tweeënveertig brouwerijen in koppels van twee samen heeft gebracht om zo eenentwintig collabs neer te zetten. Bierfestivals waar je nieuwe bieren kan proeven, waar iedereen welkom is. Brouwers die met veel passie en enthousiasme over hun bier en brouwerij vertellen. (speciaal) bier leeft!! En dat bewijst de week van het Nederlandse bier die van 16 mei tot 26 mei ook maar weer.

Body & Soul

Maar ook in dit wereldje is social media heel belangrijk. Leveranciers kunnen de nieuwste bieren posten op hun pagina. Liefhebbers kunnen een community zoeken die bij hen past. Inmiddels zijn er genoeg. Waarbij de community van Beer Geeks, denk ik, wel de grootste en meest actieve is met meer dan elfduizend leden. Naast dat ze tal van Nederlandse brouwers hebben weten te vinden voor het brouwen van Body&Soul bier voor het 5-jarig jubileum, waarbij de opbrengst ten goede van stichting ALS. Inmiddels is zelfs de eerste Beer Geeks TV live geweest via Facebook.

Meer dan een versnapering

Genoeg voorbeelden, lijkt mij, dat speciaalbier inmiddels meer is dan alleen een (alcoholische) versnapering.. Dat het geen hype meer is die zomaar even overwaait. Voor veel mensen is het iets wat bij hun dagelijkse leven hoort. Waarin nog steeds ontwikkeling is, waardoor er brood op de plank komt. Een kleine maatschappij in de toch soms grote boze wereld. Laten we dit koesteren en steeds verder uitbreiden.. 

Blockimage bimage 1212