Nederlanders drinken in 2019 opnieuw meer alcoholvrij bier

28 februari 2020
De consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier lis voor het tiende jaar achter elkaar gegroeid. Pils blijft veruit het meest gedronken. De hoeveelheid Pils die in ons land wordt gedronken is de laatste jaren stabiel.

We drinken met z'n allen steeds meer verschillende soorten bier. Tripel, IPA, Bockbier, Dubbel, er is  volop keuze. Opvallend is dat we ook in de horeca steeds vaker kiezen voor alcoholvrij bier. Dit blijkt uit de bierconsumptiecijfers van de branchevereniging Nederlandse Brouwers.

Nederland bierland

De cijfers laten zien dat Nederland een echt bierland is. In totaal wordt ruim 24 miljoen hectoliter bier (2,4 miljard liter) gebrouwen in Nederland. Hiervan wordt meer dan de helft geëxporteerd. 85 Procent van het bier dat in Nederland wordt geconsumeerd wordt ook daadwerkelijk in Nederland gebrouwen. Ruim 12 miljoen hectoliter bier wordt verkocht op de Nederlandse markt.

Variëteit

De biercijfers laten in 2019 wederom een groei zien van 3,6 procent zien binnen de categorie speciaalbier. “Er is voor elke smaak wel een geschikt bier te koop”, licht Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, toe. “Van hele frisse speciaalbieren tot aan donkere en rijke speciaalbieren. En niet alleen de variëteit aan smaken is groot, ook zie je steeds meer speciaalbieren met een lager alcoholpercentage van rond de drie procent. Brouwers spelen met deze innovaties in op de behoefte van de consument om keuze te hebben uit verschillende soorten speciaalbieren met meer of minder alcohol.”

Alcoholvrij bier

Alcoholvrij bier is niet meer weg te denken uit de Nederlandse markt. In 2019 laat deze categorie een groei zien van 6,5 procent. Wigboldus vervolgt: ”Waar jaren geleden alleen Pils en Witbier in een alcoholvrije variant werden gebrouwen, zien we nu ook steeds meer 0.0 speciaalbieren op de markt. Deze ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat inmiddels één op de twintig bieren een alcoholvrij bier is. Alcoholvrij bier behoort daarmee tot het standaardaanbod in de horeca, in de supermarkt of op een verjaardagsfeestje thuis. We verwachten dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien.”

Meest opvallend

In de horeca liet alcoholvrij bier een zeer duidelijke groei zien van 24 procent ten opzichte van 2018. “Dit betekent dat consumenten in een restaurant of café ook vaker een alcoholvrije variant bestellen”, aldus Wigboldus. “Opvallend is daarbij dat alcoholvrije bieren steeds vaker op de tap worden aangeboden. We kunnen wel stellen dat alcoholvrij bier echt is ingeburgerd in de samenleving.”