We drinken weer meer bier
23 juli 2022
De bierverkopen zijn weer terug op het niveau van voor de COVID-19 pandemie. Dat blijkt uit de bierverkoopcijfers over het eerste halfjaar van 2022. Wel zijn er op maandbasis behoorlijke verschillen. Daarnaast maken brouwers zich grote zorgen over de voortdurend stijgende prijzen onder andere door de aangekondigde verdubbeling van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier.
Bikkelhard gewerkt
De nieuwe voorzitter van Nederlandse Brouwers, Fred Teeven: "Ik ben bezig met mijn kennismakingsronde langs alle leden van Nederlandse Brouwers. Wat ik zie is dat overal alle zeilen moeten worden bijgezet om te voldoen aan de grote vraag naar bier. Er wordt bikkelhard gewerkt en de gedrevenheid is enorm. Brouwers houden van hun ambacht. Ze zijn trots op hun bieren en willen dat de bierdrinkers daarvan kunnen genieten. Daarom worden er vele extra uren gemaakt om voldoende bieren bij de consumenten te krijgen."
"Brouwers zijn vooral op kansen en vernieuwing gericht. Ze zijn voortdurend bezig nieuwe bieren te brouwen. Niet voor niets is het aanbod Nederlandse bieren enorm. Maar er zijn ook wel degelijk zorgen. Over de krapte op de arbeidsmarkt en de steeds maar stijgende prijzen van grondstoffen en energie. Die prijsstijgingen liggen buiten hun macht."
De totale bierverkopen in de eerste zes maanden van 2022 liggen ruim een procent boven die in de vergelijkbare periode van 2019. In vergelijking met 2021, toen de horeca te lijden had van de lockdown en alle beperkingen, is er sprake van een stijging van bijna 13%. Uit de 2e kwartaalcijfers blijkt dat de bierverkopen ten opzichte van het vergelijkbare kwartaal 2021 met 5% zijn gestegen en in vergelijk met dezelfde periode 2019 met ruim 1%.
Bikkelhard gewerkt
De nieuwe voorzitter van Nederlandse Brouwers, Fred Teeven: "Ik ben bezig met mijn kennismakingsronde langs alle leden van Nederlandse Brouwers. Wat ik zie is dat overal alle zeilen moeten worden bijgezet om te voldoen aan de grote vraag naar bier. Er wordt bikkelhard gewerkt en de gedrevenheid is enorm. Brouwers houden van hun ambacht. Ze zijn trots op hun bieren en willen dat de bierdrinkers daarvan kunnen genieten. Daarom worden er vele extra uren gemaakt om voldoende bieren bij de consumenten te krijgen.""Brouwers zijn vooral op kansen en vernieuwing gericht. Ze zijn voortdurend bezig nieuwe bieren te brouwen. Niet voor niets is het aanbod Nederlandse bieren enorm. Maar er zijn ook wel degelijk zorgen. Over de krapte op de arbeidsmarkt en de steeds maar stijgende prijzen van grondstoffen en energie. Die prijsstijgingen liggen buiten hun macht."