Van harde cijfers naar zachte smaak

20 december 2021

Het eerste volledig ‘data driven’ bier is een feit. In een samenwerking tussen Uiltje Brewing Company en Data Science Lab is de perfecte, data gedreven, New England India Pale Ale ontwikkeld.

Vaak wordt een bier gebrouwen op instinct, de kennis en kunde van de brouwer, en soms het geluk zelf, maar dit geldt niet voor deze unieke collab: de Data Driven NEIPA.

Door middel van webscraping worden kenmerken uit de smaakbeschrijvingen van bierreviews gehaald, bijvoorbeeld van Untappd. Deze kenmerken worden door middel van coderen uiteindelijk teruggebracht tot verschillende categorieën. Denk hierbij aan: bierstijl, gemiddelde score, hopsmaken en -aroma’s, , bitterheid, zoet, karamel, fruitsoorten, etcetera.

Daaruit ontstaat een databestand, waarmee een model wordt gemaakt om de perfecte smaakcombinatie te bepalen. Het gaat hierbij niet om het hoogst scorende kenmerk maar volledig om balans. De resultaten zijn met de brouwers van Uiltje gedeeld. De brouwers hebben dit weten te vertalen naar een recept dat volledig is afgeleid uit deze data-analyse. Door de juiste combinaties en verhoudingen gebruiken is deze NEIPA next level.

Data Science Lab en Uiltje Brewing Company zijn twee jonge bedrijven, die elkaar hebben gevonden. Tijdens een VrijMiBo werd het experimentele zaadje gepland tussen de brouwers en datawetenschappers. Dat is nu uitgemond in het eerste data drive bier.