Nederland maakt kennis met grote variëteit aan smaken in Nederlands Bier

27 mei 2019

Met duizenden bezoekers tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen, waarbij 74 brouwerijen hun deuren openden voor het publiek, in de Week van het Nederlandse Bier 2019 succesvol afgesloten.

Ruim een week stond het bier van eigen bodem centraal en konden bierliefhebbers door heel het land genieten van Nederlands bier tijdens o.a. proeverijen, biermenu’s, biervaarten, bierwandeltochten en bierfestivals. De 8e editie stond nog meer in het teken van proeven en ontdekken, bezoekers deden kennis op tijdens de tientallen masterclasses en workshops en kwamen meer te weten over het brouwproces tijdens brouwdemo’s en presentaties.

Mitra Award

Het Nederlandse Bierproeffestival in Den Haag verzorgde van 16 t/m 18 mei de aftrap van de ‘Week’ en trok dit jaar 6500 bezoekers. Tijdens de opening werd tevens de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt, onderdeel van de Dutch Beer Challenge. La Trappe Tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven ging er met de felbegeerde titel van door en mag zich dit jaar het beste bier van Nederland noemen. Tot slot is er dit jaar voor het eerst een megacollab gebrouwen waarbij 42 brouwerijen in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren hebben gebrouwen.

Diversiteit uitgelicht

Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier: “De diversiteit van Nederlands bier is de afgelopen tien dagen ten volle uitgelicht. De bierdrinker heeft de afgelopen Week kennis mogen maken met een veelheid aan biertypes en variëteit aan smaken. De Nederlandse biersector heeft zich bewezen. De landelijke Pubquiz was wederom een groot succes. Ook hebben diverse restaurants samengewerkt met de plaatselijke slijter, om een unieke combinatie te maken tussen bier en food. Zo zijn er bierwandelingen en speurtochten georganiseerd. Tot slot hebben een flink aantal bierliefhebbers hun favoriete brouwerij bezocht afgelopen weekend tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. Kortom in de Week was het bier wat de klok sloeg. We kijken nu al uit naar de negende editie!”

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT.

Blockimage bimage 1273