Meer met alcohol, groei alcoholvrij vlakt af

20 mei 2020
We drinken op dit moment liever bier met alcohol, dan alcoholvrij bier. Die conclusie trekt Bierista.nl op basis van marktcijfers en eigen onderzoek onder ruim vijfduizend bierliefhebbers. “Mensen rijden minder auto en in deze bijzondere tijden is de behoefte aan ontspannen ‘geniet-momentje’ een stuk groter”, verklaart Alain Schepers van Bierista.nl.

Sinds begin dit jaar gaat er aanmerkelijk meer bier over de toonbank in die retail. Tot halverwege maart werd er 1,5% meer bier verkocht. Sinds de uitbraak van corona is de groei opgelopen tot bijna 7%. Alcoholvrij groeide tot aan de crisis met ruim 37%. Die groei is sinds de crisis bijna gehalveerd tot ruim 20%.

Meer speciaalbier

“Met de deuren van de horeca gesloten, is het logisch dat je een stijging ziet van bier in de retail. Dat zal niemand verrassen. Wat wel opvalt is dat er veel meer speciaalbieren worden gekocht en relatief minder alcoholvrij en ook laag-alcoholisch bier. Relatief minder, want de explosieve groei voor wat betreft alcoholvrij mag er dan even uit zijn, de volumes groeien nog steeds met dubbele cijfers mede dankzij nieuwe volumemakers als Leffe Blond 0.0 en Hertog Jan 0.0”, aldus Schepers

Geliefd tijdverdrijf

Een eigen onderzoek onder de bierkenners van Bierista bevestigt dit beeld. “Wij zien ook dat onze Bierista’s ’s aan het eind van de middag vaker de thuiswerkdag afsluiten met een speciaalbier. En omdat men nauwelijks de deur meer uit gaat, wordt de ontspanning thuis gezocht. Dan is het genieten van een bier uit de Top 10 IPA of de Tripel Top 10 een geliefd tijdverdrijf.”