Heineken pakt plastic beker berg aan tijdens festivals

19 juli 2019

Heineken heeft de ambitie om in Nederland over 10 jaar 100% circulair te zijn met alle verpakkings- en promotiematerialen. Dat lijkt heel ver weg maar de ervaring leert: de tijd vliegt als je bakens wilt verzetten. Een grote stap voorwaarts bereik je stap voor stap. Maar waar begin je en wanneer? Nu dus, juist nu het festival seizoen in volle gang is.

Die plastic zee van bekers op festivalterreinen en dansvloeren is een doorn in het oog van velen, ook van Heineken. Alleen al in juli en augustus voorziet de brouwer ruim anderhalf miljoen festivalgangers van één of meerdere drankjes. Dit is dus dé plek bij uitstek om verschillende manieren van inzameling en recycling te testen.

Cupholder

Een eerste stap is dat Heineken alle bekers op de festivals Defqon.1, Welcome To The Future en Mysteryland van een ‘embossed’ logo voorzien. Oftewel; er wordt een reliëf van het Heinekenlogo gedrukt op een beker in plaats van een geprinte variant in kleur. Dat scheelt niet alleen liters inkt, een beker zonder een kleurtje is namelijk ook veel beter en milieuvriendelijker te recyclen. Op deze wijze kan van het plastic van de gebruikte beker weer een mooie nieuwe beker gemaakt worden. Een beker van hard plastic die ter plaatse kan worden hergebruikt is natuurlijk beter dan de wegwerpvariant. De ervaring leert echter dat festivalgangers het vervelend vinden om hun beker lang moeten vasthouden voordat ze ‘m kunnen retourneren. Heineken komt op Milkshake Festival met een handige ‘cupholder’ zodat beide handjes gewoon in de lucht kunnen. Met de cupholder wil Heineken het gemak én het dansplezier vergroten.

Festivalgangers blij omdat de dansvloer niet gedeeld hoeft te worden met duizenden bekertjes. Heineken blij omdat het waardevolle plastic netjes hergebruikt wordt. Deze zomer test de brouwer meerdere manieren van inzamelen en recycling. Medio september wordt bekeken welke wijze het beste werkt.

 

Blockimage bimage 1382