Dennis op vakantie naar Cerveza NAO op Lanzarote

11 augustus 2019

Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met Miguel en zijn bieren van Cerveza NAO, gevestigd in de hoofdstad van Lanzarote, Arrecife. Hij was toen net een jaar bezig en had al meerdere mooie bieren geproduceerd in zijn kleine brouwerij met gezellige brewpub. Wat mij destijds opviel was dat Miguel ontzettend gastvrij en enthousiast is. Door de tijd heen had ik zo nu en dan contact met hem. Nu, twee jaar later ben ik met mijn gezin weer richting Lanzarote geweest.

Door Dennis Hofman

Na een bewogen jaar hadden we als gezin afgesproken om de eerste drie dagen echt te gaan chillen, kalm aan doen en lekker even acclimatiseren. Toch zijn er altijd activiteiten die gewoon doorgaan, zoals boodschappen doen. Zodoende belandden we in een Spar supermarkt in Puerto del Carmen. Uiteraard keek ik even bij de bieren, waardoor ik, jawel, bieren van NAO in het schap zag staan.. "Er zit dus groei in", dacht ik bij mezelf en ik nam een flesje mee dat ik nog niet kende.

Brewpub Malpeis

Na zelfs vier dagen 'rust' hadden we voor drie dagen een auto gehuurd om Lanzarote met zijn vulkanische natuur verder te verkennen. De brewpub van NAO is niet dagelijks open maar Arrecife kwam ook niet voor in de planning. Wat wel op onze route lag was Tinajo. Een klein stadje waar ook een brouwerij met brewpub is gevestigd, die de naam Malpeis draagt en nu zo'n vier jaar bezig zijn.

Het stadje zelf was behoorlijk uitgestorven maar in de mooie, ruime pub met groot terras achter het pand, was aardig wat klandizie. Een biertje drinken in de pub was er niet bij aangezien ik de chauffeur was en drinken en rijden, daar doen we niet aan. De brouwerij zelf zat onder de brewpub, waar ik natuurlijk wel benieuwd naar was. Helaas kreeg ik nul op request omdat de brouwerij alleen op afspraak te bewonderen was, zelfs een snelle blik zat er niet in. Dat weerhield mij er niet van om toch vier flesjes bier te kopen die ik aan het zwembad in ons hotel goed heb laten smaken.

Fietstocht naar Arrecife

We waren nu een week verder en we hadden nog niet het moment kunnen vinden om een bezoek te brengen aan Miguel en zijn brouwerij. Uiteindelijk besloten we een fiets te gaan huren om op die manier langs de kust van Puerto del Carmen naar Arrecife te fietsen. De fietstocht van ongeveer vijftien kilometer was opzich al een prachtige ervaring. Na een tocht langs de kust, het vliegveld en verschillende dorpjes en flinke tegenwind, kwamen we uiteindelijk, aan in de hoofdstad. Na wat andere bezienswaardigheden waren we uiteindelijk om half drie aan de Calle Foque 5 in Arrecife. De deuren stonden open en Miguel ontving ons even hartelijk als twee jaar geleden.

Brouwerij tour

Uiteindelijk heb ik een half uur met Miguel gesproken. Mooi om te zien hoe trots hij verteld over de groei die de brouwerij maar ook hij zelf doormaakt. Inmiddels wordt het bier van NAO verkocht op meerdere plekken op de Canarische eilanden. Maar ook in Madrid zijn de bieren inmiddels te koop, toch niet zomaar een stadje. Daarnaast lopen er nog allerlei projecten en ideeën waar ik op een ander moment op terug kom. Goed om te zien is in dat er nog steeds ontwikkeling is in de craftbeer scene. Mocht je nou nog naar Lanzarote gaan, er is zelfs een speciaalbier tour te boeken inclusief vervoer, wat natuurlijk niet onbelangrijk is. Met deze tour begin je bij Los Aljibes in Tahiche, een brouwerij/steakhouse om vervolgens door te gaan naar NAO in Arrecife. Tijdens deze tocht krijg je zeven bieren te proeven met een lekker stukje kaas, kom je achter de schermen te kijken en dat alles in een busje met airco… Natuurlijk kan je ook zelf een auto huren en zelf langs deze brouwerijen gaan. Maar houd er dan wel rekening mee om een afspraak te maken. Salud!!