Brouwerij Bavaria opent haar deuren voor familie medewerkers

19 november 2019

Ter ere van haar 300-jarige bestaan organiseerde Swinkels Family Brewers afgelopen weekend familiedagen, waarbij medewerkers hun familie een kijkje konden geven achter de schermen van brouwerij Bavaria in Lieshout, het hoofdkantoor en het distributiecentrum.  

Afgelopen weekend openden in Lieshout de deuren van brouwerij Bavaria voor een bijzonder publiek. Voor een bedrijf waar de familiebanden door de gehele organisatie voelbaar zijn, was het 300-jarige jubileum het uitgelezen moment om haar werknemers de kans te geven om hun familieleden rond te leiden en hun werkplek te laten zien.

Van gerst tot fles

Maar liefst 1800 bezoekers werden meegenomen door de historie van brouwerij Bavaria en door hun eigen familielid rondgeleid op het brouwerijterrein, waar ze tussen de ketels konden lopen, het brouwproces kregen uitgelegd en konden zien hoe het proces van gerst tot fles in de mouterij en brouwerij verloopt. 

Mouterij

De bezoekers hadden de keuze uit verschillende looproutes, waarbij onder andere de brouwerij, de bottelarij, het distributiecentrum, het warehouse en het hoofdkantoor aangedaan konden worden. Een bezoekje aan de eigen mouterij, een van de grootste van Europa, prikkelde de zintuigen van de bezoekers door de geur van het vermouten van het gerst en een uitzicht op de kiemkasten waar het gerst ontkiemt. Daarnaast bekeken ze met eigen ogen de automatische processen waarmee blikken op hoge snelheid worden gevuld in de bottelarij en vervolgens worden verpakt op pallets. Aan de jongste bezoekers was ook gedacht. Zij genoten zichtbaar van alle indrukken, vermaakten zich met het kratten stapelen en velen gingen op de foto met de oude Bavaria-truck.

Families centraal

Thomas Swinkels, plantmanager van brouwerij Bavaria: “Dankzij onze medewerkers konden wij dit jaar ons 300-jarige bestaan vieren. Prachtig dus dat afgelopen weekend de medewerkers en hun families centraal stonden. Onze mensen konden met trots hun eigen werk laten zien aan hun naasten. Op dagen als deze voel ik nog sterker dan anders dat we een familiebrouwerij zijn!”

Bavaria kratjes

Richard Migchels, transportplanner horeca: “Ik werk nu al 32 jaar voor brouwerij Bavaria. Erg leuk om mijn gezin te laten zien waar ik werk en om hen te vertellen over het brouwproces. Mijn kinderen waren onder de indruk van de bottelarij en waren niet weg te krijgen bij het VR-spel waar je Bavaria kratjes kon stapelen. Ook leuk dat ik als vrijwilliger een steentje kon bijdragen om deze dag voor mijn collega’s en hun families tot een succes te maken.”