Blik op 2021

1 januari 2021
Het nieuwe jaar is begonnen. Team Bierista wenst iedereen een Hoppy New Year. Wat kunnen verwachten van dit nieuwe bierjaar. Diverse Bierista's keken in de glazen bol en zagen de volgende trends en ontwikkelingen.

Een van de opvallendste ontwikkelingen is misschien wel dat we bereid zijn om meer te betalen voor een goed glas bier. We willen graag bijzondere smaken ontdekken en kiezen daarom steeds vaker niet alledaagse speciaalbieren. En als zo'n blik of flesje dan een eurootje of vijf of zes kost, dan zijn we best bereid dat te betalen. We kunnen er immers nog steeds niet uit, dus moeten we onszelf thuis maar wat extra verwennen.

Het mag wat kosten

Steeds meer mensen stappen deze drempel over en nu ze er eenmaal van hebben geproefd, is er geen weg terug meer. Als je eenmaal van bijvoorbeeld een barrel aged bier van Bronckhorster Brewing Company hebt geproefd, neem je niet snel genoegen meer met alleen een klassieke Belgische Blond. De momenten dat je wilt genieten van een klassieker blijven altijd. De hang naar smaakvolle avonturen heeft het afgelopen jaar een snelgroeiende groep genieters bereikt. Dit is een ontwikkeling waar de horeca in 2021 van kan gaan profiteren.

Grenzen verleggen

Bovenstaand heeft alles te maken met de nieuwsgierigheid van de bierdrinkers van nu. Er is een enorme honger naar kennis. Bij de Bierista Bieropleiding zien we steeds meer ontdekkende bierliefhebbers binnen komen. Zij verleggen dankzij hun bierdiploma grenzen door verder te kijken dan een Pils en een Belgische Blond en Tripel. Door meer bierkennis gaan er deuren open naar speciaalbieren en brouwerijen, die je niet in de supermarkt tegenkomt. Wie daar eenmaal van heeft geproefd, vindt z'n weg vaak verder in de boeiende wereld van speciaalbier, waar bijna letterlijk elke dag meer te ontdekken valt. Ook in 2021 zullen meer pilsdrinkers meer willen weten over al dat moois wat er gebrouwen wordt.

Kwaliteit

De groep liefhebbers van speciaalbier is de laatste jaren flink gegroeid. Bierdrinkers hebben meer kennis en ervaring en weten wat er te koop is. Zij laten zich niet meer afschepen met een bier dat kwalitatief niet in orde is. Die kritische consument zorgt ervoor dat brouwers de lat steeds hoger moeten leggen. Bierbrouwers die daarin niet meegaan of niet kunnen meekomen, zetten zichzelf buitenspel.

Trends

Steeds meer bierliefhebbers met kennis duiken dieper in de wereld van speciaalbier. Ze willen verrast worden met kwalitatief goede bieren met bijzondere smaken en zijn bereid daar meer voor te betalen. Dat is de rode draad voor 2021. Binnen die ontwikkeling zijn er natuurlijk tal van trends. Zo is  de consumptie van alcoholvrij bier de laatste jaren explosief gestegen. Die groei zet door, maar zal wel wat afvlakken. Bier in blik zet de langzame maar gestage opmars voort. Brouwerijen zorgen voor steeds meer houtgerijpte - barrel aged - bieren. En het combineren van bier met eten zal in 2021 nog meer aandacht krijgen.