Versoepeling maatregelen noodzakelijk

15 juni 2020
Uit het Nationaal Bieronderzoek 2020 blijkt dat bierliefhebbers na de versoepeling van de coronamaatregelen het liefst met vrienden een glas bier drinken en dat de bierverkopen dramatisch zijn gedaald.

Het Bieronderzoek laat zien dat bierdrinkers het contact met vrienden vooral hebben gemist. Alternatieven als online meedoen aan een pubquiz of een online borrel waren goed, maar niet bevredigend. Ondanks dat ze staan te popelen, zegt een gedeelte van de 1131 deelnemers aan het onderzoek dat ze terughoudend zijn in het bezoeken van een café en dat een versoepeling van de maatregelen noodzakelijk is.

Daling bierverkoop

Het dichtgooien van de horecadeuren van 15 maart tot en met 31 mei heeft geleid tot een sterke daling van de bierverkopen van maart (-36% vanaf lockdown) en april (-32%). In mei is een daling van 7% te zien. In tegenstelling tot april stijgt het thuisverbruik (28%) maar dat maakt nog steeds het grote verlies van de bierverkoop in de horeca niet goed. "We zijn blij dat de horeca per 1 juni weer open mocht. De brouwers hebben zich de afgelopen maand met man en macht ingezet om de horeca op tijd van bier te voorzien", weet Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, "ik ben onder de indruk van de inzet van de horeca, die goed zijn voorbereid op het nieuwe normaal."

Klappen

Sluiting van de horeca heeft dus geleid tot een sterke daling van de bierverkopen. En ondanks dat het thuisverbruik in mei steeg, vult dit niet het gat van het verlies in de horeca. "De export krijgt helaas ook grote klappen. Nederlandse bierbrouwers zijn de op drie na grootste bierexporteurs van de wereld. Cijfers laten zien dat de door de wereldwijde Covid-19-maatregelen de export in mei met veertig procent is gedaald", aldus Wigboldus. In 2019 werd van de totale Nederlandse bierproductie (24,1 miljoen hectoliter) 56 procent (13,6 miljoen hectoliter) geëxporteerd. De verwachting is dat ook in de toekomst de export flink last blijft houden van de restricties in de horeca en evenementen die niet doorgaan.

Nieuwe normaal

Wigboldus merkt op dat consumenten nog vaak wegblijven en dat een versoepeling van de maatregelen nodig is om sluiting van horecazaken tegen te gaan. "Nu geldt bijvoorbeeld maximaal dertig personen binnen. In sommige horecagelegenheden zitten normaal tweehonderd personen en kunnen in de praktijk veel meer dan dertig gasten ontvangen waarbij de anderhalve meter-maatregel wordt gehandhaafd. De horeca heeft dus te maken met onnodig strenge maatregelen. En dat is jammer, want zowel de horeca als de bierbrouwers zijn klaar voor het nieuwe normaal."

Onduidelijke regels

De ondervraagden voor het Bieronderzoek geven aan dat ze de drempel om een café te bezoeken als hoog ervaren. Dat heeft vooral te maken met de onduidelijkheid over de nu geldende regels te maken. Wigboldus: "Wat veel consumenten niet weten dat ze zich ter plekke nog kunnen registreren als ze binnen willen zitten. Een reservering vooraf is dus niet nodig. En wie op het terras wil zitten, hoeft niet te reserveren of zich te registreren."