Brand bewijst: Bier is emotie

1 oktober 2022
Deze week bracht Heineken het nieuws naar buiten dat Brand Pilsener voortaan gebrouwen zal worden in Zoeterwoude en Den Bosch. Op de huidige locatie in Wijlre worden miljoenen geïnvesteerd in een nieuwe microbrouwerij. Zo blijft er bier gebrouwen worden in Wijlre. Deze aanpassingen gaan ten koste van een deel van het personeelsbestand. Tot zover de droge feiten uit het persbericht. En wat te verwachten viel gebeurde: Heineken kreeg een flinke lading shit over zich heen.

Elk bedrijf droomt van merkbeleving. Zoveel emotie als het merk Brand oproept, daar zullen veel brand managers (sorry ...) jaloers op zijn. Vast en zeker ook op het hoofdkantoor van Heineken. En ja, ook Heineken zelf roept ook emoties op. Al staan die in dit geval haaks op die van Brand. Waar Brand nostalgische, warme Limburgse gevoelens naar boven brengt, gaat het bij Heineken vooral om kille gevoelens van het grote geld en het pleasen van aandeelhouders.

Onderbuik

 Na het naar buiten brengen van het bericht dat de pilsproductie wordt overgeheveld ging het los. Sommige berichten waren gefundeerd, sommige berichten kwamen direct diep uit de onderbuik. Natuurlijk doken de media er vol op. Zij zijn nooit te beroerd een vuurtje wat extra op te stoken.

Vanuit een hoek bleef het stil; de Heineken-hoek. Zij wisten natuurlijk dat dit bericht een boel zou losmaken. Ze hebben het persbericht de wereld ingeslingerd en vervolgens trokken ze zich terug in hun schuilplaats, wetend wat er zou gaan komen. En bij het bierconcern weten ze dan precies wat ze moeten doen: Als je wordt geknipt en geschoren, moet je vooral stil blijven zitten. Het waait wel weer over, want het is slechts een kleine groep lawaaipapegaaien, die zich even roeren.

Uitgebreid persbericht

Een bedrijf dat belabberd communiceert, verdient het om geknipt en geschoren te worden. Ze konden de storm van verre zien aankomen in Zoeterwoude? Waarom dan zo slecht gecommuniceerd? Hoezo slecht gecommuniceerd? Is dat echt zo? In het lange persbericht werd de situatie uitgebreid uitgelegd. Uitgebreid ... wellicht zat daar de kneep. Want mensen nemen tegenwoordig niet meer de tijd om een lang stuk te lezen. Een kop is in de sensatiebeluste mainstream media is voor velen genoeg om hun mening te laten horen.

Overcapaciteit

Wat als Heineken wat helderder was geweest? Wat als er was gezegd dat de oude brouwerij na zoveel jaren trouwe dienst toch echt vervangen moest worden? De installatie was op en versleten en verbruikte teveel energie. Een nieuwe pilsbrouwerij bouwen, die ook geschikt is om kleine hoeveelheden bovengistend bier te brouwen, zou een enorme investering vergen. En dat terwijl er elders in het bedrijf overcapaciteit aanwezig is. 

Leg uit dat je de overcapaciteit in deze gespecialiseerde pilsbrouwerijen gebruikt om Brand Pilsener te brouwen. Het bier waar Limburg trots op is. Het bier dat gekozen is tot Beste Pilsener van Nederland en dus een groter marktaandeel verdient en waar door middel van extra marketingbudgetten ook daadwerkelijk aan gewerkt gaat worden. Dan krijg je een klein beetje begrip.

Limburgs erfgoed

Meer begrip kweek je door te vertellen dat je trots bent op een merk als Brand, dat als Limburgs erfgoed beschouwt wordt. Dat wil je koesteren en daarom komt er een nieuwe - duurzame - microbrouwerij op de historische grond in Wijlre. Hier worden aloude succesnummers gebrouwen als Brand UP en Brand Imperator. Maar ook nieuwe Brand-bieren. Bovendien staat de brouwerij open voor lokale samenwerkingen en samen bier brouwen met andere brouwerijen uit binnen- en buitenland. Zo blijft bier onlosmakelijk verbonden met Wijlre en heeft het de potentie om een innovatieve bier-hotspot te worden en een potentiële kraamkamer voor succesvolle bieren in de toekomst. Heineken heeft immers de slagkracht om nieuwe bieren stevig in de markt te zetten, tot ver over de grenzen.

Loyale werknemers

En natuurlijk is er de pijn, dat niet alle loyale werknemers een plek in de nieuwe brouwerij kunnen vinden. Dat doet pijn, maar die mensen kunnen mee naar andere productielocaties, ze krijgen een omscholingsbudget, worden begeleid naar een nieuwe baan of ze kunnen kiezen voor een ruimhartige financiële vergoeding. Want als jij als werknemer jarenlang goed voor het bedrijf bent, dan zorgt het bedrijf ook goed voor jou. Zo doen we dat in Nederland.

Brand Museum

De historische locatie van Brand wordt dus een innovatieve, duurzame broedplaats voor nieuwe bieren. Natuurlijk is de microbrouwerij uitgerust met een prachtige proeflokaal, waar Limburgers en toeristen kunnen genieten van al die heerlijke, heldere en troebele bieren. De rijke geschiedenis wordt gekoesterd in het naastgelegen Brand Museum. En is samenwerking met hotels, fietsverhuur en andere bedrijven wordt met een speciale biertour bourgondisch, duurzaam en sportief, Zuid-Limburg nog meer op de kaart gezet. Dankzij de toekomstgerichte visie van het op-een-na-grootste bierconcern ter wereld, gevestigd in ons kleine landje Nederland, kunnen er nog vele nieuwe hoofdstukken aan de rijke bierhistorie van Limburg in het algemeen - en Wijlre in het bijzonder - worden toegevoegd.

Zie hier een andere kant van precies hetzelfde verhaal.

Disclaimer:
Deze column geschreven door Alain Schepers is geheel onafhankelijk tot stand gekomen. Er is niet betaald en er zijn geen commerciele betrekkingen die enige invloed hebben op de inhoud van dit artikel.