Bavaria is kritisch maar staat achter Oranje

15 november 2022
Bavaria, één van de biermerken van Swinkels Family Brewers, heeft een nieuwe campagne geïntroduceerd: ‘Hele gekke tijden, de musical’. De Brabantse familiebrouwer spreekt zich uit over het omstreden voetbaltoernooi in Qatar en de twijfel die menig voetbalfan zal herkennen: Oranje kijken of vermijden? Sint en Santa trekken een duidelijke conclusie: laten we in deze hele gekke tijden vooral samenblijven, of je nou Oranje kijkt of niet.

Gezien de misstanden in Qatar spreekt Oranje kijken niet voor zich en voelt het toernooi dubbel. Hoofdrolspelers Sint (Leo Alkemade) en Santa (Bart de Rijk) bespreken de tijd waarin we zitten. De feestdagen en grote toernooien van Oranje zorgen normaal gesproken voor verbinding en dat is dit jaar anders. Betekent juichen voor Oranje in de zak mee terug naar Spanje? Moeten we dit jaar de leeuw misschien wél in z’n hempie laten staan? Daarnaast zijn het gekke tijden van een andere aard: met al hun levenservaring hebben Sint en Santa nog nooit Oranjekoorts in december gezien, of voetbalwedstrijden tijdens kantooruren meegemaakt.

Kritische boodschap

Florent Renders, marketing manager Nederland bij Swinkels Family Brewers: “Laten we duidelijk zijn: we keuren de misstanden rondom het toernooi en Qatar ten zeerste af. Een voetbaltoernooi van Oranje is voor ons normaal gesproken hét moment om ludiek in te haken met een oranje premium op de winkelvloer, maar dit jaar vinden we dat ongepast. We staan achter Oranje, maar we doen niet alsof er niks aan de hand is. Dit jaar gebruiken we onze stem om juist een kritische boodschap te laten horen, op een manier die bij ons past. We benoemen de twijfel die bij menig Oranjefan heerst en leggen de nadruk op de verbroedering van mensen en het samenkomen, ongeacht of je voetbal kijkt of niet. Dat is ons als brouwer ook niet vreemd: ons bier brengt al generaties mensen bij elkaar.”