Bezoekers Zwarte Cross nog tenminste drie jaar aan de Grolsch

De bezoekers van de Zwarte Cross krijgen in ieder geval de komende drie jaar nog Grolsch voorgeschoteld. Organisator De Feestfabriek en Grolsch hebben hun samenwerking voor de Zwarte Cross en het kleinschalige Achterhoekse festival Mañana Mañana verlengd.

Logische samenwerking

De samenwerking tussen de Zwarte Cross en Grolsch is een logische. Beiden hebben hun oorsprong in Oost-Nederland en voelen zich sterk verbonden met de Achterhoek. Het Zwarte Cross Festival wordt sinds 1997 in de Achterhoek gehouden en is met 197.500 bezoekers in 2015 het grootste betaalde evenement van Nederland. Het Zwarte Cross Festival wordt jaarlijks georganiseerd door De Feestfabriek Alles Komt Goed BV. Wat dit festival uniek maakt is de ludieke mix van motorsport, muziek, theater, stunts, spektakel en humor.

Krattedraal

Jaarlijks werken Grolsch en de Zwarte Cross intensief samen om mooie activiteiten te bedenken voor de bezoekers van het festival – denk bijvoorbeeld aan de “Krattedraal” waarbij in 2013 een kathedraal werd nagebouwd met Grolsch bierkratten. Ook dit jaar hebben de Zwarte Cross en Grolsch weer een speciale invulling geven aan de Grolsch Undercover tent.

Speciaalbier

Grolsch heeft grote commerciële belangen bij het festival. Hoeveel pils er tijdens het festival getapt wordt, wordt angstvallig geheim gehouden. Afgaand op andere soortgelijke feesten en festivals kun je rustig uitgaan van gemiddeld een liter bier per bezoeker, dus zou er tijdens de Zwarte Cross zo’n 200.000 liter pils door gaan. Waarschijnlijk is het zelfs nog meer dan deze omgerekend 25.000 kratjes bier. Deze commerciële belangen van de pilsbrouwer uit Enschede houden de rol van speciaalbier op het festival de komende drie jaar marginaal. De vraag is of de bezoeker van de Zwarte Cross dat erg vindt.

 

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.