Krijgt Munchies jou te pakken?

Als geboren en getogen Amsterdamse is het bijna schandalig dat ik nog nooit eerder in de Foodhallen ben geweest. Mijn vorige appartement was er nota bene slechts één straat van verwijderd. Mijn smoes? Toen ik in Amsterdam woonde was het nog gewoon de oude tramremise, een stuk niemandsland. Nu is het Hipster Central, het kloppende hart van de hipstercultuur van Amsterdam.

door Bibi Boom

Dolende als een verdwaalde toerist zoek ik mijn weg door de lawaaiige en ramvolle ruimte vol eetkraampjes en (overwegend bebaarde) eters. Het is er een drukte van jewelste en hoewel ik een beetje overprikkeld raak, mede door de akelige akoestiek, is het er gezellig. Een stuk sfeervoller dan de Amerikaanse food courts.

Interessanter dan gewoon pils

Maar ik ben hier voor de presentatie van het nieuwe bier van Oedipus, dat in samenwerking met de Foodhallen is gebrouwen. Het nieuwe bier is een Hoppy Amber Lager met de naam Munchies. Rick Nelson van Oedipus legt uit waar de naam vandaan komt. “Oedipus en de Foodhallen hebben samen het concept bedacht: vanwege de grote variatie aan eetmogelijkheden in de Foodhallen wilde men een bier presenteren dat zich goed laat ‘pairen’ met vrijwel alles. Omdat het niet te zwaar en te vullend moet zijn, is gekozen voor een lager, een ondergistend en makkelijk doordrinkbaar bier van niet al te hoog alcoholpercentage (5% vol.). Maar dan wel eentje die wat interessanter is dan gewoon pils. De naam heeft betrekking op het eten in de Foodhallen, als je flink de ‘munchies’ te pakken hebt, is dit het ideale bier voor erbij”, aldus Rick. De teaser, gemaakt door Cassette Productions, illustreert duidelijk hoe dit ongeveer in z’n werk gaat.

Over Munchies

Het eindresultaat mag er zijn. Allereerst ziet het er zeer appetijtelijk uit; het is mistig, mooi goudgeel van kleur, tegen oranje aan en heeft een keurige schuimkraag. Ook de geur is uitnodigend. Het heeft een aangenaam fris citrusaroma zoals die van sinasappelschil. Uit de fles is het bier iets bitterder dan van de tap.

Eigen installatie

Terwijl ik inmiddels al van mijn tweede Munchies geniet, raak ik in gesprek met directeur Tristan Spits. Hoewel Oedipus enkele jaren geleden begonnen is met als gedachte een combinatie van een brouwerij en proeflokaal dat in de behoefte van de buurtbewoners van Westerdok moest voorzien, zijn de zaken wat anders gelopen. Door het niet kunnen verkrijgen van de juiste vergunningen, is een andere weg ingeslagen en dat is eigenlijk meer een zegen dan een vloek geweest. In Amsterdam-Noord wist men een locatie te bemachtigen die groot genoeg was om zelf een eigen installatie te bouwen – in plaats van het oorspronkelijk geplande huurbrouwen – en is de brouwerij in rap tempo tot stand gekomen. Door effectieve marketing en succesvolle evenementen is Oedipus in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een serieuze speler in de bierwereld.

Grensoverschrijdende ambities

De aandacht is verschoven van lokaal naar wereldwijd met grensoverschrijdende ambities. Internationale diversiteit en het doorbreken van de status quo zijn belangrijke speerpunten van de brouwerij die alleen al in dit jaar van plan is om twintig nieuwe bieren op de markt te brengen, waaronder een aantal lager-varianten.

Funky shizzle

Mijn koelkast ligt vol met allerlei funky shizzle op biergebied, maar het meeste daarvan begint pas bij 7,5% alcohol. Soms wil ik gewoon iets lichts wat toch iets meer te bieden heeft dan gewoon pils. Daar leent de Munchies zich alvast uitstekend voor en ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat we de komende tijd van Oedipus kunnen verwachten.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.