Grolsch brengt 400 jaar biergeschiedenis in één commercial

Peter Kuijper, Theo de Groen en Gerard Brummer – drie personen die een cruciale rol hebben in de geschiedenis van Grolsch – spelen de hoofdrol in de nieuwe tv-commercial van de bierbrouwer.

Met sfeervolle beelden van de Grolsch brouwerij, in drie uiteenlopende periodes, toont de bierbrouwer de eigenzinnige beslissingen – en het karakter en vakmanschap dat hiervoor nodig was – die sinds de oprichting in 1615 voor het succes van Grolsch hebben gezorgd. De bierbrouwer viert hiermee haar 400-jarig jubileum.

Van 1615 tot nu: revolutionair en eigenzinnig
In de tv-commercial is te zien hoe gildemeester Peter Kuijper in een 17e eeuwse setting de gedurfde beslissing neemt om twee soorten hop toe te voegen aan het brouwproces.

Deze keuze zorgt tot op de dag van vandaag nog steeds voor de karakteristieke smaal van het Grolsch bier. Vervolgens verschijnt brouwer Theo de Groen in beeld die anno 1922 de populaire kroonkurk afwijst en vasthoudt aan de beugelfles, inmiddels wereldwijd bekend als het icoon van Grolsch. Dit deed hij met de fameuze uitspraak ‘Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe’. Wanneer anno 1961 een suggestie wordt gedaan om de ‘Vakmanschap is Meesterschap’ tv-commercial te veranderen, doet reclamemaker Gerard Brummer dit af met een lachsalvo.

Die commercial werd vervolgens een van de langstlopende en meest succesvolle tv-commercials uit de Nederlandse geschiedenis. In de slotscène proosten alle personages, inclusief de huidige meesterbrouwer Wim Vermeulen, op 400 jaar vakmanschap en karakter. Als muzikale ondersteuning is de bekende ‘Vakmanschap is Meesterschap’ tune te horen, waarmee het merk in haar rijke verleden jarenlang succesvol campagne voerde.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.