Bavaria hard op weg naar omzet van één miljard euro

13 april 2017 om 11:36

Bavaria heeft in 2016 een recordomzet gehaald. De omzet steeg met 14,8 procent ten opzichte van 2015, van € 531,3 miljoen naar € 610,1 miljoen. Het nettoresultaat groeide van € 30,2 miljoen naar € 32,9 miljoen. Bavaria produceerde in 2016 ruim zeven miljoen hectoliter bier in zes brouwerijen en is nu in meer dan 130 landen aanwezig. Een van de doelen is om in 2020 de grens van 1 miljard omzet te doorbreken.

Bavaria realiseerde de groei door autonome groei, new business en overnames. Zo werd in 2016 Palm Belgian Craft Brewers overgenomen, passend bij de ambitie om de ultieme portfoliospeler te worden. Daarnaast is er een samenwerking opgezet met Molson Coors UK en werd in de Verenigde Staten de importeur Latis Imports overgenomen.

Overname Palm

Frank Swinkels, CFO: “De overname van Palm Belgian Craft Brewers was zonder twijfel het hoogtepunt van 2016. Het samengaan van twee familiebedrijven was een uniek moment in onze geschiedenis. We voegden met trots het rijke assortiment van speciaalbieren van Palm Belgian Craft Brewers toe aan ons portfolio.”

Internationale slagkracht

De ingezette strategie en de stappen die in 2016 zijn genomen dragen bij aan het uitbreiden van de internationale slagkracht van Bavaria. “We zijn nu actief in meer dan 130 landen, hebben ruim 1.400 collega’s, 10 kantoren, 6 eigen brouwerijlocaties en 26 merken. Dat is iets waar wij enorm trots op zijn. Met onze groeiende internationale distributiekracht kunnen we onze merken ook internationaal laten groeien.”

Glutenvrij

Naast de investeringen zijn er ook verschillende productinnovaties gelanceerd. Zo introduceerde Bavaria als eerste grote Nederlandse brouwer glutenvrij bier onder de naam Bavaria Premium Pilsener Glutenvrij. Swinkels: “Het uitgangspunt voor onze portfoliostrategie is dat wij voor ieder moment een passend biertje willen bieden. Consumenten gaan steeds bewuster om met hun gezondheid en daarom was het voor ons een logische stap om de groeiende groep van consumenten met coeliakie en consumenten die bewust voor een glutenvrij dieet kiezen ook te kunnen laten genieten van ons bier. We hebben hier zeer veel positieve reacties op gehad”.

Welcome to the family

Eind 2016 introduceerde Bavaria ook de nieuwe internationale merkcampagne ‘Welcome to the Family’. Na vijftien jaar nam Bavaria afscheid van de slogan ‘Zo, nu eerst een Bavaria’ en communiceert zij nu vanuit de kracht van het familiebedrijf. “Bier verbroedert en brengt mensen samen en deze universele boodschap dragen we eerst in Nederland uit en vervolgens in alle landen waar Bavaria actief is”, aldus Swinkels.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.