Bier en gezondheid – Past bier in het schema van een duursporter?

2 juli 2017 om 07:15


Ik ben een Bierista met interesses en hobby’s in totaal verschillende windrichtingen. Een bierdrinkende health freak …

door Rene van den Berk



Langzaamaan begint bier een plek te veroveren in bepaalde takken van buitensport-evenementen. Binnen het recreatieve wielrennen heb je al de Tour de Trappistes, waarbij alle abdijen worden afgegaan en je verschillende tourafsrtanden kunt fietsen. 


La Chouffe Trail

Daarnaast zijn er in binnen de trailloop- en hardloop-community ook al meerdere tochten zoals de La Chouffe Trail, Breweries Marathon door de brouwerijen van Duvel, Palm en Karmeliet en steeds meer van zulke aan speciaal bier gekoppelde evenementen.



Ik ben me alleen zaken gaan afvragen als ‘Hoe gezond is bier eigenlijk?’ en ‘Gaat bier wel samen met duursporten?’ Vandaar ik een beetje ben gaan graven en navragen om proberen achter deze antwoorden te komen.



Navraag leert me dat de meeste traillopers en hardlopers het erover eens zijn, dat bier niet echt onder de categorie ‘gezond’ valt. Toch gloort er hoop aan de horizon! Vooral voor diegenen die wel houden van meerdere bieren drinken. 


Na de training

Natuurlijk is het geen aanrader om eerst een paar koele pilsjes achterover te slaan en dan een duurloop te doen. Een biertje na het wielrennen of lopen kan best. Het kan zelfs herstellend werken, omdat bieren voor een belangrijk deel bestaan uit water, eiwitten en koolhydraten.

Andere gezondheidsvoordelen bij gematigde bierconsumptie zijn bijvoorbeeld een verlaagde kans op het krijgen van nier- en galstenen. Ook heb je minder kans op diabetes type 2 en ouderen hebben een verbeterde cognitieve functie bij gematigde inname van bier. Onder gematigde inname wordt maximaal 330 ml bier per dag voor vrouwen verstaan. Bij mannen is gematigd alcohol gebruik maximaal 660 ml bier per dag. En ga nou niet de hele week niks drinken en dan op zaterdag de schade van de hele week inhalen. Dat werkt dus niet.

Sterke botten

Bier kan ook je botten sterker maken. Verder is bier ook een bron van B-vitaminen, zoals foliumzuur, niacine, riboflavin, vitamine B6, pantothensuur en veganistisch goedgekeurd B12. In het algemeen, hoe meer mout is gebruikt tijdens het brouwen, hoe meer geconcentreerd het niveau van B-vitaminen.

Kortgezegd, je hoeft je niet schuldig te voelen als je zo nu en dan bier drinkt. Dankzij de vele gezondheidsvoordelen, voedingsstoffen en watergehalte, past bier absoluut in het dieet van een wielrenner, hardloper of een andere duursporter. Drink gerust dagelijks een glas bier, maar drink matig en bewust en vergeet vooral niet te genieten. Een lekker glas bier blijft toch de ultieme beloning na een inspannende training of een succesvolle wedstrijd.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.