Brouwers van Nederland slaan handen ineen voor eerste gezamenlijke campagne gericht op vrouwen

Vandaag lanceren de brouwers van Nederland de Love Beer campagne. Met dit initiatief richten de brouwers zich voor het eerst in de geschiedenis gezamenlijk op vrouwen. In de campagne willen ze vrouwen aanmoedigen zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast is, maar vooral hun eigen smaak te volgen.

Recent onderzoek naar de perceptie van bier, uitgevoerd in opdracht van de Brouwers van Nederland, toont aan dat sociale conventies en mythes Nederlandse vrouwen er ten onrechte van weerhouden voor bier te kiezen. Het startsein van de Love Beer campagne wordt gegeven tijdens de Opening van de Week van het Nederlands Bier in de Grote Kerk in Den Haag.

image002

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen allerlei overwegingen hebben voordat ze een glas bier bestellen. Vrouwen zitten hierbij vooral elkaar in de weg; ze hebben negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen – denk aan ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant/aantrekkelijk’ – terwijl mannen dit niet zo ervaren. Zij vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxt’.

Zowel mannen als vrouwen associeren bier hoofdzakelijk met ‘gezellig’. Het sociale karakter van bier is dan ook, na de smaak, de voornaamste reden voor mannen en vrouwen om voor bier te kiezen. De gelegenheid of locatie blijkt voor vrouwen een grotere invloed te hebben op de keuze voor een glas bier dan het gezelschap. Vakantie en festivals worden als een geschikte gelegenheid beschouwd, terwijl een eerste date en een trouwerij minder ideaal blijken.

Volg je eigen smaak!

Het assortiment aan biersmaken en alcoholpercentages is de laatste jaren explosief toegenomen, wat maakt dat bier bij vele momenten en gelegenheden past die ook vrouwen weten te waarderen.

Alle individuele brouwers speelden al met de gedachte om de communicatie niet langer alleen op mannen te richten en de vrouw in het centrum van de aandacht te zetten,” zegt Cees-Jan Adema, namens de Brouwers van Nederland , “Vandaar deze gezamenlijke campagne, waarin we de perceptie van bier in Nederland willen veranderen en vooral het sociale karakter van bier willen benadrukken. Vrouwen van Nederland, volg je eigen smaak!” 

Het onderzoek van de Brouwers van Nederland is gedaan door Edelman Berland in november 2014. Er is zowel kwantitatief als kwalitief onderzoek gedaan onder meer dan 1.000 mannen en vrouwen tussen 25 en 35 jaar.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.