Craftbeershirts: ‘We wilden de Nike onder de bier T-shirts worden’

14 april 2017 om 00:33

Ik ben al een tijdje bezig met een ‘hashtag your life’-projectje om mijn verzameling T-shirts te tellen (#365T). Ook probeer ik al een paar jaar in de lente en de herfst de bierwereld mooier te maken door bierliefhebbers hun liefde voor bieren en brouwerijen te uiten door er T-shirts van te dragen en te posten op verschillende social media (#beershirtweek). In mijn T-shirt-woede kwam ik al snel in aanraking met het werk van Craftbeershirts.nl en vond ik het zo langzamerhand tijd voor een nadere kennismaking met de mannen erachter.

Door Taco Zuidema

Ik vermoed dat ik Craftbeershirts ben tegen gekomen in de Facebookgroep Beer Geeks. Waarschijnlijk toen ik begon met stoeien met social media en dat combineerde met liefde voor bier en T-shirts. Waarschijnlijk omdat ik bij de start van #beershirtweek nog niet zoveel biershirts had. (Ik had ook nog niet zoveel smaakverkenningen gedaan en had nog niet echt favoriete brouwerijen of bieren.) Als ik het voortouw moest nemen in het hashtagprojectje (voorbeeld doet volgen, dacht ik), had ik nieuwe T-shirts nodig. En Craftbeershirts had die: T-shirts in een bierthema en niet specifiek gericht op een biermerk. Perfect!

Hoe begon het?

Om erachter te komen hoe het voor de mannen van CBS begon, besloten we af te spreken zodat ze mij onder het genot van een biertje de geschiedenis uit de doeken konden doen. Jasper Jaklofsky, Paul Meijnen en Bob van Dijk schoven aan in Amsterdam en haalden herinneringen op. Terug naar de tijd dat Bob nog van de klassieke Belgische bieren hield en Jasper en Paul BierTV maakten voor op YouTube. In de trein naar de tweede editie van Borefts ontmoetten ze elkaar voor het eerst in real life. En op dat festival maakten ze met Bob een BierTV opname. Jasper en Paul bestierden (en bestieren) BierNavigatie en Bob maakte al T-shirt ontwerpen, maar wist niet hoe een webshop werkte. Met de webshopkennis van Jasper en Paul en het creatieve brein van Bob werd in de jaren na de kennismaking in Bodegraven een fijne samenwerking gesmeed.

Alpha IPA

Eén van de eerste T-shirts die ik bij Craftbeershirts bestelde was er één die hoorde bij een specifiek biertje: de Alpha IPA van Biernavigatie zelf. Ik dacht dat dat het eerste shirt van CBS was, maar eigenlijk was dit een voorloper. Het bedrijf Craftbeershirts begon pas te bestaan twee jaar na de kennismaking op Borefts. Het Alpha IPA T-shirt zou je kunnen zien als een vingeroefening voor het grotere werk. Het echte eerste shirt was het Bockbier shirt, mét het logo van CBS prominent onder de bokkenkop. “We wilden een echt merk neerzetten, vandaar dat logo erbij”, geeft Bob aan. “De Nike onder de bier T-shirts wilden we worden”, grapt Paul. Dat werd de mannen echter niet in dank afgenomen. “Mensen wilden geen reclame voor ons lopen, een Nike waren we nog niet…” Dus werden er snel nieuwe bokken gedrukt, zonder logo. Zo werden de mannen met vallen en opstaan elke keer wijzer.

Van on- naar offline

In het begin was Craftbeershirts niets meer dan een tabje op de Biernavigatie website, maar al snel werd besloten om daar een eigen URL van te maken. Langzaam maar zeker kwamen er meer ontwerpen en liepen er op bierfestivals mensen met Hopheads en Bloodtype IPA+++ rond. “En nu zijn we een nieuwe fase ingestapt”, zegt Bob. We hangen nu ook in een winkel in Groningen. We noemen dat gekscherend een pop-up store. Voor ons een nieuwe interessante richting.” “Maar we blijven ook online”, vult Jasper aan, “Bol.com, bijvoorbeeld, en Etsy. Zeker die laatste loopt goed in het buitenland. Zo versturen we shirts naar Finland, Verenigde Staten en Japan.” “De volgende stap”, vervolgt Paul, “is op festivals niet alleen maar T-shirts verkopen, maar ook het bier van die T-shirts. Apeldoorn had de primeur, daar tapten we voor het eerst. En in Utrecht staat Ruud van Moorst van De Eem bij ons in de stand: wij verkopen zijn T-shirts en hij zijn bier.”

Festivals

Bierfestivals zijn natuurlijk de plek om je bier T-shirts aan de man te doen. “Kleren wil je voelen, die moet je kunnen passen”, zegt Paul, “dus wil je naar plekken waar mensen dat kúnnen voelen en passen. Waar ze met een lekker biertje in hun handen staan, van die brouwer een gaaf T-shirt zien en denken: ‘dat moet ik hebben!’” Ik moet zeggen: voor mij als T-shirt nerd en beer geek een heel herkenbaar beeld. Ik baal ervan als een brouwer met gaaf bier geen T-shirts bij zich heeft. Of überhaupt niet aan merchandising doet. Marketingmannen Jasper en Paul begrijpen dat ook niet. Zoals Paul aangeeft: “Hoe geweldig is het dat iemand voor jou reclame wil maken? Dat er een fanbase is die je ondersteunt.” En om de USP van Craftbeershirts nog even te benadrukken, vult Jasper aan: “Wij kunnen met leuke brouwerijshirts de merkbekendheid vergroten.” En de bierwereld mooier kleuren, denk ik.

Promotie

Ik ben er duidelijk voor: reclame maken voor je favoriete brouwerij. Ik ben niet voor niks #beershirtweek begonnen. Hoewel ik daar wel even mot heb gehad met Bob, die ineens in mijn non-profit, just-for-fun-hoekje van facebook Craftbeershirts ging promoten. CBS is natuurlijk geen brouwerij. Al snel hadden we de honkbalknuppels opgeborgen, want Bob kwam met het lumineuze idee om een wedstrijdje te maken: wie heeft de meeste creatieve foto in #beershirtweek. Zo kregen we Bloodtype IPA+++ dragers met een infuus, een Carnivale Brettanomyces-baas met een geitenkop, schippers op zee, etc. En die winnaars kregen van CBS een T-shirt naar keuze. Leuk voor de promotie van #beershirtweek en mooie exposure voor Craftbeershirts zonder dat ze zelf hun T-shirts gingen posten.

Werk van anderen

Behalve de ontwerpen van Bob verkoopt CBS ook T-shirts van enkele brouwerijen: Freigeist Bierkultur, AleMania, Hof ten Dormaal, Kleine Beer, Struise, etc., etc. Paul: “Bij Struise was dat gaaf, dat shirt was binnen twee weken uitverkocht. Eén facebookpost en het was weg, en die shirts gingen de hele wereld over! Met shirts van anderen bieden we de brouwers een platform om nieuwe bierdrinkers te bereiken.” “Daarin zijn we op zoek naar nieuwe brouwers die we in ons portfolio kunnen opnemen,” geeft Bob aan. “We praten nu met leuke, nieuwe brouwerijen uit Estland en Tsjechië. Dat zijn tot nu toe kleine brouwers, maar ik denk dat we ook exposure kunnen bieden aan grote brouwers die het nu houden bij hun eigen webshops.”

De toekomst?

Craftbeershirts heeft dus grootste plannen. “Zeker”, zegt Paul, “de insteek is dat we een naam worden binnen de craft beer scène. Vooral Europees, maar ook naar Amerika toe. Iedereen moet weten: dat zijn die jongens uit Nederland, met die T-shirts.” Zoals gezegd, heeft CBS al online kanalen waarmee ze over de hele wereld verschepen. “In Amerika verkopen we vooral via Etsy, en we kijken naar Pinterest en Instagram.” Er zijn allemaal mooie nieuwe manieren bijgekomen om naam te maken. Wie weet wordt Craftbeershirts dan toch de Nike onder de beer geeks en loopt iedereen straks met een CBS logo rond. Ik heb mijn Bockbier-shirt met logo al klaar liggen!

Creativiteit

Een naam worden in Europa, of nog verder weg, dat is nogal een lat om te leggen. Wat moet je dan maken dat de bierdrinkers aanspreekt? “Qua creativiteit is het zoeken naar wat werkt en wat niet. Het beste lopende shirt is de Blood Type IPA +++, en dat is niet het meest originele shirt, maar daar hebben we wel een originele twist aan gegeven”, geeft Bob aan. “We hebben ook wel gedacht om corny beershirts te maken, zoals: ‘Die van mij is tien meter lang…’, maar dat is niet voor ons.” “Alles wat op zuipen slaat, doe we niet”, vult Paul aan. “Dat is niet onze doelgroep.” “En pils ook niet”, zegt Jasper. “We maken grapjes die alleen biernerds begrijpen.” Hoewel… Bob geeft een kijkje achter de schermen: “Het slechtst lopende shirt is >IBU 80. Dat is echt een bierding, dat is de grens van hoppigheid. Maar zelfs bij beer geeks loopt dat niet.” “Het voegt geen waarde toe op dat gebied”, denkt Jasper. “Het mist het knipoogje. Dat is toch waar we het voor doen: originaliteit en een glimlach. Dat Bloodtype IPA +++ T-shirt is een goed voorbeeld. Als je dat shirt draagt en iemand loopt langs en ziet dat, en die loopt met een glimlach verder, dan hebben wel wat bereikt.”

Op = op?

Op de vraag wat er gebeurt met ontwerpen die uitverkocht raken, is het antwoord simpel: die zijn gewoon op en worden niet herdrukt. “Daar is Bob te eigenwijs voor”, volgens Jasper. Bob heeft een andere verklaring: “Het ontwerpen is een soort verslaving. En ik wil graag vernieuwen. Er moet elke keer een nieuw ontwerp komen, anders vind ik het niet leuk meer.” Dat vinden Paul en Jasper lastig, want waarom zou je er mee stoppen als mensen het willen bestellen? “We voeren een intern gevecht: de ontwerper die altijd wil vernieuwen tegen de commerciële jongens die zeggen: ‘dit verkoopt gewoon’”, geeft Paul aan. “Maar dat is ook interessant, dat houdt ons alle drie scherp.”

Oscar Wagner

Terwijl de strijd op de burelen van CBS woedt over wat er wel of niet herdrukt gaat worden, zijn er T-shirts die echt niet meer in roulatie komen. “Sommige designs zijn noodzakelijk eenmalig, zoals de facebookgroep Beer Geeks shirts, met name die met Oscar”, zegt Bob. Oscar Wagner was een bekend gezicht bij de Beer Geeks, had ALS en is daaraan op 42-jarige leeftijd overleden. Zijn gezicht stond prominent op een T-shirt. “Toen die shirts op waren, hebben we gezegd: het is klaar, die drukken we niet meer. Uiteraard uit respect voor de nabestaanden.” Tegelijk zie je Bobs vernieuwingsdrang terug bij de Beer Geeks groep. “De stijl van Beer Geeks blijft veranderen. Er is een logo gemaakt, wat ook op een glas is gedrukt. Daar is weer een nieuw shirt voor gemaakt. En zo blijven we heel veel leuke nieuwe dingen doen.”

Nieuwe shirts

Voor mijn portemonnee is dat natuurlijk slecht nieuws, al die gave nieuwe ontwerpen. Ik heb me nog kunnen inhouden om zo’n Hop Invaders te kopen, maar ik ben bang dat dat niet lang meer duurt. Wie weet komt er ook nog een Pac Man variant, die wil ik dan natuurlijk ook hebben! Het nieuwe brett shirt: War of the bretts, heb ik in ieder geval in the pocket. Dat hadden de mannen als verrassing voor me mee: dank, heren, daarvoor!

Mijn #365T-project loopt inmiddels ten einde, ik heb het jaar niet gered… maar gelukkig is het weer bijna de Week van het Nederlandse Bier. Voor mij is dat gelijk de lente-editie van #beershirtweek. Kan ik eindelijk weer shirts gaan dragen die al een half jaar of langer in de kast liggen. Ik ben er klaar voor om de bierwereld weer wat mooier te maken! En ga er maar vast van uit dat Craftbeershirts en ik jullie gaan uitdagen om creatieve biershirtfoto’s te maken en te posten. Dan kunnen we tegen die tijd weer de kroeg in om een winnaar te kiezen. In ons mooiste biershirt.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.