Nieuwe ABInBev brouwerij in China is een lokale attractie

15 december 2017 om 08:30

ABInBev heeft recentelijk een nieuwe brouwerij geopend in China. Deze nieuwe brouwerij zal jaarlijks 1,5 miljoen hectoliter bier produceren en is daarmee de grootste brouwerij van ABInBev in Azië. Het bedrijf hoopt daarmee te kunnen profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Internationale interesse

Door op ‘luxebier’ in te zetten denkt CEO Carlos Brito zijn concurrenten in China het nakijken te geven. “De middenklasse blijft groeien in China. Hun koopkracht blijft stijgen en daardoor zijn ze op zoek naar luxeproducten. In die behoefte kunnen wij voorzien”, zegt hij tegen het Belgische De Tijd.

Momenteel hebben de lokale Chinese merken meer dan de helft van de markt in handen, maar de Chinese consument begint steeds meer interesse te tonen in internationale bieren. Dat is goed nieuws voor ABInBev, dat zijn merken in China op de markt brengt als premium producten. Zo wordt Budweiser in China gezien als een premiumbier en Stella Artois zelfs als ‘super-premium’. Dat laatste merk kent sinds zijn lancering in China drie jaar geleden ook een duidelijke, tweecijferige omzetgroei.

AB InBev, met afstand de grootste brouwer ter wereld, gaat voluit voor groei in Azië en Afrika. Eind november maakte ABInBev bekend dat het 250 miljoen dollar gaat investeren in nieuwe brouwerijen in Nigeria. In Zuid-Afrika investeert de brouwer uit Leuven 182 miljoen euro.

Attractie

De nieuwe brouwerij is niet enkel de grootste van ABInBev in Azië, het concern voegt ook meteen een aantal technologische nieuwigheden toe aan de bedrijfsvoering. Zo is de kwaliteitscontrole sterk verbeterd, waardoor defecte producten er nu automatisch uitgehaald worden. Daarnaast zijn er ook zonnepanelen geïnstalleerd om de brouwerij milieuvriendelijker te maken. Om de Chinese consument nog meer in contact te brengen met de bieren, is de brouwerij ook gebouwd als attractie waar toeristen het brouwproces van nabij kunnen volgen. De productielijnen van de reusachtige bierfabriek kunnen 160.000 blikken bier per uur maken, dus een attractie is de brouwerij zonder twijfel!

Premiumtrucks

ABInBev wil niet enkel zijn brouwerijen milieuvriendelijker maken, maar ook het transport. Daarom heeft het bij Tesla een bestelling van 40 elektrische en zelfrijdende vrachtwagens geplaatst, meteen een van de grootste bestellingen voor Tesla. De nieuwe vrachtwagens moeten ABInBev helpen om zijn doel te bereiken om tegen 2025 30% minder CO2 uit te stoten.