Nieuw concept voor het proeven van bier voor beginners en gevorderden

18 mei 2017 om 05:02

Binnenkort vind je bij Bierlokaal een nieuw concept voor het proeven van bier. Voor iedereen, van beginnende speciaalbierdrinker tot doorgewinterde beer geek, is er wel iets te vinden. Marcel Haas sprak initiatiefnemer Menno Braakman en was onderdeel van een testronde van dit nieuwe initiatief Bierlokaal.

door Marcel Haas

Genieten van een smaakvol bier is voor iedereen. De verwachting over het bier en de beleving van het proeven is echter niet voor iedereen hetzelfde. In het bierlokaal kun je dan ook aan verschillende onderdelen meedoen. Voor de beginnende speciaalbierdrinker is er dus ook iets anders te vinden dan voor de doorgewinterde allesdrinker, en dit is opgedeeld in verschillende “online lokalen”. In het Proeflokaal kan de beginnende liefhebber terecht voor proeverijen met het verhaal achter het bier. Je krijgt de bieren thuisbezorgd en je volgt online de proeverij met een filmpje over het bier van die week. Het gaat over het biertype, de smaak, hoe optimaal te kunnen proeven. Ook komt achtergrondinformatie over de brouwer en het bier in de video’s aan bod. Nederland kent ruim 2,5 miljoen speciaalbierdrinkers, waarvan het grootste deel bestaat uit beginnende proevers. Het proeflokaal is er voor deze doelgroep. De oprichters van Bierlokaal willen zoveel mogelijk bezoekers gepassioneerd maken over de rijke beleving die bier proeven kan bieden.

Voor de gevorderde proever

Als je jezelf geen beginner meer vindt, dan kun je ook meedoen aan het “Proeven voor Pro’s lokaal”. Hier kun je een proeflidmaatschap voor twee maanden afsluiten, of als je niet per se lid wil worden, gewoon af en toe een pakket los kopen. Al deze opties hebben een flinke online component.

Vier cadeautjes op rij

Geheel toevallig had ik de weg naar de testsessie van het “Proeven voor Pro’s lokaal”, de blindproefcompetitie, gevonden. Ik ontving een witte doos met het logo van het Bierlokaal erop. Als een klein kind met een kerstcadeautje trok ik de onderkant open. Onhandig, want foto’s maken met de doos rechtop werd op deze manier wel wat lastig, terwijl ik net zo goed in al mijn enthousiasme aan de bovenkant had kunnen trekken. Als ik handig was geweest met video’s had ik er zo’n hippe unboxing video van gemaakt. Tussen de sliertjes tegen het breken van de flesjes in ontwaar ik al een eerste bodem. Trekken! Het bleek een geheel kaal flesje, met een nieuw label: een met breed doorzichtig plakband erop geplakt nummertje 3. Zelfs de kroonkurk was netjes geschuurd, zodat alle links met de oorspronkelijke decoratie volledig waren verdwenen, behalve misschien de rand van de kroonkurk, die nog wat kleur vertoonde. Voor mij was hij in ieder geval totaal onherkenbaar. Er zaten nog drie dergelijke flesjes bij met de nummers 1, 2 en 4. Daarbij zat er, zoals ik net op tijd ontdekte, ook nog een mooi gevormd proefglas in, eveneens bedrukt met het logo. De bierproef-proefwedstrijd kon beginnen!

Online proeven

De online proeverij bestaat uit een online omgeving, jouw lokaal. Iedere week krijg je een mailtje die het begin van een nieuwe ronde aankondigt. Het volgende flesje mag open en geschonken worden in het glas, dat door de vorm de aroma’s mooi vasthoudt. Het logo is niet te groot, zodat je goed naar het bier kunt kijken. Dat moet ook wel, want het formulier dat bij de proeverij hoort begint met een beoordeling op het oog. De schuimkraag wordt beoordeeld op stabiliteit en kleur, terwijl ook de kleur en helderheid van het bier moeten worden ingevuld. Al deze zaken, als ook die in de smaak, zijn multiple-choice, dus je kunt kiezen uit een lijstje. Van sommige van de basissmaken moet je aangeven in hoeverre deze aanwezig zijn en daarna kun je aangeven of je toetsen van bijvoorbeeld caramel en chocola, of juist graan, of banaan, of noem maar op in de neus en mond herkent. Ook de nasmaak, zowel qua karakter als uitvloeiing, komt aan bod op het formulier. Tenslotte mag je nog een cijfer meegeven en is er ruimte voor algemeen commentaar. De omgeving om alles in te vullen is online. Het proeven doe je natuurlijk gewoon thuis op de bank, of bij je bierbuddy in de achtertuin, of waar je maar wil. Ik zou iedereen aanraden om mee te doen met een groep, dat maakt het een extra leuke en gezellige bezigheid: a shared beer always tastes better! Je moet dan wel 4 weken achter elkaar met dat clubje bijeenkomen, want de bieren kunnen binnen het lidmaatschap niet in een enkele sessie worden geproefd.

And the winner is….

Wanneer zo’n nieuwe ronde start wordt ook de vorige ronde afgesloten. Je kunt zien hoe je scoorde op het beantwoorden van alle vragen over de beleving van het bier en hoe anderen in jouw lokaal dat hebben gedaan. Competitie! Altijd een leuk extra stukje spanning. En strelend voor de ego als je een keer proever van de week wordt, eerlijk is eerlijk. Naast de juiste antwoorden vind je ook een antwoordvideo op de site. In deze leuke en afwisselende video’s wordt niet alleen onthuld welk bier je hebt gedronken, maar ze zitten ook vol met info over het bier en de brouwerij. Erg leuke achtergrondinformatie, op gezellige wijze gebracht. In tegenstelling tot het Proeflokaal, waar je tijdens de video zelf proeft, is de video bij Proeven voor Pro’s pas ná het daadwerkelijke blindproeven beschikbaar, zodra de nieuwe weekopdracht online staat.

Het belangrijkste doel van het Bierlokaal is het overbrengen en aanwakkeren van passie voor lekker bier. Je kunt je nu al aanmelden voor de start van het Bierlokaal begin juni! Neem dus een kijkje op de website.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.