Bavaria gaat verder als Swinkels Family Brewers

12 juni 2018 om 08:30

Jarenlang bracht bierconcern Bavaria onder deze naam bieren op de markt. Maar het bedrijf is zoveel meer dan alleen Bavaria. Daarom verandert de Brabantse bierbrouwer de bedrijfsnaam naar Swinkels Family Brewers. Het biermerk Bavaria blijft zoals het is.

Meer dan Bavaria

Afgelopen dinsdag werd tijdens een perspresentatie uitgebreid vertelt over de naamsverandering. De consument merkt hier in het dagelijks leven verder weinig van. De vernieuwde naam van het bierconcern is een logische vervolgstap in de verbreding die het familiebedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Bavaria dekte de lading niet meer en de naam Swinkels Family Brewers maakt duidelijk dat het bedrijf meer is dan alleen het biermerk Bavaria. De onderneming telt ondertussen namelijk 6 brouwerijen die tezamen 26 biermerken op de markt brengen. 

‘We zijn meer dan Bavaria’, aldus directievoorzitter Jan-Renier Swinkels. ‘We doen onze andere merken tekort.’ De brouwer wil benadrukken dat dat andere brouwerijen binnen de groep, zoals Palm en De Hoorn, Rodenbach, de Koningshoeven en het Ethiopische Habesha, allemaal een eigen naam en identiteit hebben en behouden.’

Meer dan Pils

De naam Bavaria wordt vaak geassocieerd met Pils. En met biermerken als Rodenbach, La Trappe, Palm en Habesha in het portfolio is die tijd toch echt allang voorbij. Als Swinkels Family Brewers wilt de familie zich bovendien tussen de grote bierconcerns en kleinere brouwers presenteren als een onafhankelijk familiebedrijf. Daarom werd de naamsverandering ook gepresenteerd in het huis van tante Corry Swinkels. Vanuit deze plek, op het terrein van de Bavaria brouwerij in Lieshout, werd jarenlang het bierbedrijf door de familie Swinkels bestuurd.

Er is twee jaar geleden al besloten om de naam Bavaria om te zetten naar Swinkels Family Brewers. De concernnaam veranderde zo’n 1,5 jaar geleden al. Bij deze verandering hoort ook een verandering van de huisstijl van het bedrijf. Een nieuw logo en nieuwe uitstraling. Het nieuwe logo is een schild als familiewapen met daarin de S van Swinkels en natuurlijk een hopbel om de markt aan te duiden. Een klassieke maar duidelijke verandering.

Meer dan Nederland

Swinkels Family Brewers gaat voor groei en introduceert de merken uit het portfolio in meerdere landen. Dit doen zij door overnames en door samenwerkingen met andere brouwers een te gaan. ‘In Nederland zijn er 560 brouwerijen’, geeft Jan-Renier Swinkels als voorbeeld. ‘Het is moeilijk daar succesvol mee te zijn. Daar kunnen wij een rol in spelen, bijvoorbeeld in distributie. Dat soort samenwerkingen, zoals we die nu al hebben met Brouwerij de Molen, zul je vaker gaan zien.’

Bavaria bieren blijf je dus gewoon terugzien, alleen de overkoepelende organisatie heet vanaf nu Swinkels Family Brewers! Proost!