Stone Brewing haakt Nederlandse fans van speciaalbier aan

Presentator Alain Schepers
Datum 14/04/2016
Duur 4.39

De bieren van Stone Brewing komen naar ons land. Jarenlang werd bij de zeer populaire Amerikaanse brouwerij aangedrongen om bier te leveren aan Nederland. Dat werd steeds geweigerd. Stone had veel geld kunnen verdienen, maar ze wilden niet leveren, omdat het transport van Californië naar Nederland te lang zou zijn en ten koste zou gaan van de kwaliteit. Nu is alles anders en kunnen we ook in ons land genieten van onder meer de iconische Westcoast IPA van Stone en van de Arrogant Bastard.

Brouwerij in Berlijn

Waarom krijgt Nederland nu wel bier, wat is er veranderd? De reden is simpel. Om Europa ook te laten genieten van Stone bieren heeft de brouwerij zo’n 25 miljoen dollar geïnvesteerd in een nieuwe brouwerij in Berlijn. In een oude gasfabriek wordt momenteel de laatste hand gelegd aan enorme craftbeer-brouwerij. “We hebben twee installaties. Een kleine van 10 hectoliter (1000 liter) en een grotere waar we 10.000 liter per keer mee kunnen brouwen”, aldus Greg Koch, CEO en mede-oprichter van Stone Brewing.

Stone in blik

De nieuwe brouwerij gaat zeventien landen in Europa voorzien van Amerikaans craftbeer. Vanaf eind juni wordt het bier geleverd aan vooral de horeca. De bieren van Stone zijn beschikbaar op fust en heel opvallend niet op fles, maar alleen in blik. “Bier in blik is de toekomst. De Nederlandse bierconsument moet nog aan blik wennen, maar dat gaat zeker gebeuren”, aldus Gaius Voûte, de general manager van Bier&cO, de bierdistributeur die al vele jaren bezig is om Stone naar Nederland te krijgen en nu dus eindelijk in die missie is geslaagd.

“Bier in blik is het beste voor de kwaliteit van het bier”, aldus Greg Koch. “Blik laat geen licht door en zoals je weet is licht een van de grootste vijanden van bier. Daarnaast zijn de aluminium blikken perfect te recyclen en dus groener dan glazen flessen. Bij het transport heeft blik het voordeel dat het niet breekbaar is.”

Lak aan marketingwetten

De gewaagde keuze om nu al uitsluitend voor aluminium blik te kiezen zegt alles over het DNA van Stone Brewing. De brouwerij begon twintig jaar geleden en deed eigenlijk alles anders dan wat de marketingwetten voorschrijven. Het vestigde zich op een niet voor de hand liggende locatie, maakte geen reclame en brouwde toen al bieren met uitgesproken smaken terwijl Amerika op dat moment alleen maar industrieel gebrouwen pils dronk en niet gewend was aan bieren met heftige hoparoma’s. “Wij hebben onze eigen filosofie. We gaan altijd voor kwaliteit en brouwen wat we zelf lekker vinden. Geen compromissen! Nooit!”

Gargoyle

Die houding is verpakt in het logo van Stone, een wat woest uitziende broer van Batman. “Dit is de Gargoyle, onze beschermheilige van goed bier. De Gargoyle staat voor het goed in de strijd tegen het kwade. Sinds de start zorgt de Gargoyle ervoor dat bijvoorbeeld goedkope ingrediënten van mindere kwaliteit, pasteurisatie en chemische toevoegingen ver van onze brouwerij blijven. De Gargoyle beschermt onze bierfans van smaakloos, industrieel bier”, aldus Koch.

Geen ketchup

Koch denkt er ook niet over om Nederland te veroveren met zijn bier. Het gaat hem er vooral om de liefhebbers van speciaalbier met de smaak van Stone aan te haken. Hij beseft zich heel goed dat zijn bieren met de uitgesproken smaken niet door iedereen gewaardeerd worden. De bierfilosofie trekt hij ook door in zijn restaurants. “Hier geen hamburgers, geen Pepsi of Coca Cola, geen gezoete producten en al helemaal geen ketchup! Als je dat lekker vindt, prima! Dan kun je bij meer dan genoeg restaurants terecht, maar kom dan niet bij ons!”

Verkrijgbaarheid

Stone Brewing begon twintig jaar terug in Escondido in Californië. In datzelfde jaar sloot de gasfabriek in Berlijn, waar nu de laatste hand wordt gelegd aan de Europese brouwerij van Stone. Vanaf eind juni zijn de Stone bieren verkrijgbaar bij een beperkt aantal café’s en restaurants. De Stone-blikken vind je vanaf die periode ook in schappen bij de betere bierslijterijen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.