Nederlander mag wel wat trotser zijn op bier uit eigen land

Presentator Alain Schepers
Datum 27/03/2015
Duur 31.33

Cees-Jan Adema is directeur van de Nederlandse Brouwers. Eén van de taken van deze overkoepelende organisatie van grote bierbrouwers is ervoor te zorgen dat het product bier een goed imago heeft. Volgens Cees-Jan Adema is het niet de grote brouwerijen tegen de kleintjes. Hij pleit ervoor de krachten te bundelen en samen te werken.

Een prachtig voorbeeld van deze samenwerking is de Week van het Nederlandse Bier. Hier werken grote brouwers als Heineken, AB-InBev, Bavaria en Grolsch samen met kleinere brouwers zoals Texels, de Veluwsche Schavuyt en Bax Bier. Dankzij die gezamenlijk inspanning kan heel Nederland van 28 mei tot en met 7 juni weer kennis maken met al het moois Nederland op biergebied te bieden heeft.

Volgens Cees-Jan Adema is de bierindustrie een heel belangrijke sector voor Nederland. Bier levert veel werkgelegenheid op en ook de Nederlandse schatkist profiteert van de biersector. We kunnen volgens Adema met zijn allen meer trots uitstralen als het gaat om het Nederlandse bier. Bier kan zo naast tulpen en klompen genoemd worden als Nederlands export-product.

Op tafel in dit eerste deel een bier uit België, de St. Feuillien Grand Cru. Een prachtig bier die elke wijn kan verslaan qua smaak en uitstraling. Dan rijst de vraag: wat kunnen wij leren van de Belgen als het gaat om ‘het trots zijn op eigen bier’.

Over Bierista:
Redactie en presentatie: Alain Schepers. Co-presentator: Arvid Bergström (Koken met Krullen).Regie: Nick van Triest. Camera: Tristan Smits en Robert Scholing. Studiomanagement: Boy van Dulmen. Visagie: Nathalie Pot-Scheerder (De Hoofdzaak Zutphen). Productie en realisatie: Crystal Park New Media.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.