Wijn verliest terrein; steeds meer plezier met speciaalbier

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren ziet met lede ogen aan dat de Nederlander steeds minder wijn drinkt. In 2013 daalde de consumptie al tot 372 liter, een daling van 6% procent ten opzichte van 2012. Ook het afgelopen jaar werd een procent minder wijn gedronken. In totaal ging er zo’n 368 miljoen liter wijn door de keel.

Bij Bierista vragen wij ons af hoe het toch mogelijk is dat er steeds minder wijn gedronken wordt. Zouden mensen steeds minder genieten van de goede dingen des levens?

Grapje! Natuurlijk hoefden we op de redactie niet lang na te denken over één van de mogelijk verklaringen. In ongeveer anderhalf jaar tijd is het aantal brouwerijen van speciaalbier verdubbeld. Op dit moment zijn er in Nederland meer dan 300 brouwerijen actief. Dit aantal omvat zowel warme brouwers, brouwers met eigen ketels, als koude brouwers, biermakers die geen eigen brouwerij hebben en ketels huren.

Het kan niet anders of er wordt steeds meer speciaalbier gedronken in Nederland. Een goed en gedegen onderzoek ontbreekt echter tot op heden. Het beste beeld geeft nog het Nationale Bieronderzoek van mei 2014, dat werd verricht in opdracht van de Nederlandse brouwers. Maar dit onderzoek geeft geen exact beeld hoeveel speciaalbier er gedronken wordt.

Hoog tijd dus dat er onderzoek gedaan wordt naar de prestaties van de kleine brouwerijen, die momenteel als paddestoelen uit de grond schieten. Dit zou als een 0-meting moeten gelden. Vanaf dan kunnen we zien wat er in de markt van speciaalbier gebeurt. Een heldere omschrijving van speciaalbier is daarbij onontbeerlijk, want lang niet iedereen is het eens met de stelling dat de populaire radlers en vruchtenbieren speciaalbier genoemd mogen worden.

Wie pakt de handschoen op en zorgt dat er gedegen onderzoek wordt gedaan naar wat er momenteel in de turbulente bierwereld gebeurt? Nederlandse Brouwers of het KBC wellicht?

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.