‘Ik kan wel lullen over bier, maar proeven werkt beter’

3 mei 2017 om 14:37


In een winkelcentrum in het oosten van Utrecht zit sinds een jaar de speciaalbierzaak Mad About Malt. De inrichting mag je gerust industrieel noemen, met een cementen vloer en zonder aangelegd plafond. Alle aandacht gaat naar de bieren, die zijn tentoongesteld alsof het sieraden zijn. Onder het genot van een Spaanse Insider spreken we eigenaar Morris Schatz.

door: Steven den Boer

Hoe is Mad About Malt begonnen?
“We zijn een jaar geleden begonnen in Rotterdam, in de groothandel. Maar we vonden het erg leuk om er een winkel bij te hebben. Daar zijn ongeveer 200 kwaliteitsbieren verkrijgbaar, die we op de Nederlandse markt misten. De meeste bierwinkels hebben heel veel bieren en wij hebben liever een kleiner aanbod dat we sneller kunnen wisselen. En we weten goed wat we in huis hebben.”

En de groothandel?
“Die blijft en daarmee kunnen we ook makkelijker bier importeren. Het geeft ons de mogelijkheid om aan meer exclusieve bieren te komen omdat we de import zelf doen.”

En de liefhebber van Belgisch speciaalbier?
“We hebben wel Belgisch speciaalbier, maar niet de bekende. Daarvoor zijn er genoeg andere winkels. Dus we zoeken ook meer het onbekende op. Dat geldt ook voor het soort bier. Zo hebben we veel IPA’s, maar er moet ook een goede balans zijn in het aanbod. De liefhebber van La Chouffe of Duvel kunnen bij Albert Heijn of Gall & Gall terecht: ik laat ze een nieuw alternatief proeven.”

Hoe werkt zo’n zoektocht naar nieuw bier?
“We proberen echte bierhunters te zijn. We proberen aan geen enkele brouwer vast te zitten, zodat we continu kunnen wisselen. Met de inkoop hebben we daar wel ervaring mee, maar die aanpak om een enkele keer iets bij een brouwer af te nemen, moeten we nog meer doen. We zoeken daarom ook meer kleinere brouwerijen, omdat die geen grote hoeveelheden kunnen leveren, maar wel meer streven naar kwaliteit omdat ze zich moeten bewijzen.”

In Utrecht zijn jullie begonnen met een proeflokaal. Waarom?
“Veel mensen zijn bekend met de Belgische bieren, maar nog niet zo bekend met een pale ale, porter of stout. Ik kan wel lullen over bier, maar het werkt beter als ze het kunnen proeven en dat kan met een kaasje of worstje. In Rotterdam hebben we daar geen ruimte voor maar in Utrecht wel.”

Niet alleen de Albert Heijn, maar ook de kapper biedt nu speciaalbier aan. Is de markt verzadigd?
“Dat gebeurt niet zo snel. Zodra mensen weten wat ze lekker vinden, gaan ze daar naar op zoek. Net zoals wijndrinkers ontdekken dat ze een Merlot lekker vinden. Dat gaat met bier ook gebeuren: er ontstaan verschillende stijlen waar mensen zich bij thuis voelen.”

Waar bestaat jullie publiek uit?

“Van alles. Jong en oud. Bierdrinkers en geen bierdrinkers. Zo heb ik ook wijndrinkers die overgestapt zijn naar bier. We gaan dan samen op zoek. Het zijn misschien iets meer mannen, maar er komen ook genoeg vrouwen langs.”

Kopen vrouwen ander bier?
“Nee, niet per se. Smaak varieert per persoon en daar heeft geslacht niks mee te maken.”

En jij zelf?
“Dat is van alles bij mij. Zoet, zuur, er is zoveel. Ik hou veel van IPA’s en van zuur en donker, zoals stouts.”

En welke zou je nog heel graag willen drinken?
“Dark Lord. Het is een stout die weinig wordt gebrouwen. Er wordt een festival omheen georganiseerd waar je voor 200 euro entree naar binnen kan. Met je ticket kan het verschillen hoeveel flessen je daarvoor krijgt. En dan zijn er ook nog special releases met bijvoorbeeld meer whiskysmaak. Echt waanzinnig.”

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.