Zesde editie Week van het Nederlandse Bier groot succes

22 mei 2017 om 09:59

Zo’n 14.000 bezoekers kwamen het afgelopen weekend af op de Nederlandse Brouwerijdagen, waarbij ruim 100 brouwerijen hun deuren openden. Dit betekent wederom een groei ten opzichte van eerdere jaren. De Nederlandse Brouwerijdagen golden als de afsluiting van de zesde editie van de Week van het Nederlandse Bier.

Van 11 tot en met 21 mei stond bier van eigen bodem centraal en kon men door het hele land genieten van onder andere proeverijen, biermenu’s, biervaarten, bierwandeltochten en bierfestivals. Dit jaar lag de focus op de combinatie bier en food en werd de nieuwe campagne ‘Dat Smaakt naar Bier’ gelanceerd.
Het Nederlandse Bierproeffestival in Den Haag zorgde van 11 tot en met 13 mei voor de aftrap van ‘De Week’. Tijdens de opening werd teven bekend dat Bloedbroeder van brouwerij Kompaan de Mitra-award voor het Beste Bier van Nederland 2017 heeft gewonnen. In 2018 zal de Week van het Nederlandse Bier plaatsvinden van 24 mei tot en met 3 juni. Ook dan wordt ‘De Week’ weer afgetrapt met het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag van 24 tot en met 26 mei, en afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen van 1 tot en met 3 juni.

Uitverkocht

Henri Reuchlin, voorzitter van de Stichting Week van het Nederlandse Bier, is tevreden over deze editie: “De Week van het Nederlandse Bier 2017 was wederom een groot succes! Het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk was op bijna alle drie de dagen volledig uitverkocht, en ook de Nederlandse Brouwerijdagen zijn weer enorm goed bezocht. Het is fantastisch om te zien hoe de Week van het Nederlandse Bier leeft; talloze ondernemers haakten aan op ‘De Week’ door allerlei bier-activiteiten te organiseren. Zelfs een boekhandel deed mee door boeken over bier aan te prijzen. We kijken nu alweer uit naar de Week van het Nederlandse Bier in 2018!”

Dat Smaakt naar Bier

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Het aantal Nederlandse brouwerijen blijft maar groeien; het zijn er nu al ruim 400. We zien zoveel mooie, nieuwe bieren ontstaan. Alleen al op het Nederlands Bierproeffestival kon je 250 verschillende bieren proeven! Nederlands bier is ongekend populair en steeds meer mensen ontdekken de diversiteit ervan. Met de nieuwe campagne ‘Dat Smaakt naar Bier’ willen we dan ook de aandacht vestigen op de vele momenten en gerechten waar een passend bier voor is. Tijdens de Week van het Nederlandse Bier heeft men dat al veelvuldig ervaren!”

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zicht verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra Slijterijen, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! magazine en Bier Consumenten vereniging PINT.

(foto: Hilko Visser)

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.