Take Craft Back wil AB-InBev overnemen

21 oktober 2017 om 20:13

Bij AB-InBev loopt de spanning hoog op. Iets wat ze niet voor mogelijk hadden gehouden, gaat mogelijk toch gebeuren. Een onwaarschijnlijk hoog overnamebod van 213 miljard dollar is in de maak!

door Alain Schepers


De redactie van Bierista heeft de hele dag geprobeerd contact te krijgen met Carlos Brito, de CEO van AB-InBev. Hij was niet bereikbaar voor commentaar. Mogelijk is hij met zijn directieteam in gezelschap van advocaten een strategie aan het bepalen hoe de agressieve overname-poging af te wenden.

Wereld op zijn kop

Het is de wereld op zijn kop. Het is niet de kolos, die de kleintjes verschalkt. Alle kleintjes hebben hun zinnen nu gezet op de grootste vis! Een grap? Niet echt. Wel een ludieke actie met een uitermate serieuze ondertoon. De onafhankelijke brouwers zijn het zat, dat ze worden overgenomen en dat de consument daardoor steeds minder te kiezen heeft. Tijd voor actie!

Talloze bekende merken

Het zijn niet alleen de onafhankelijke Amerikaanse bierbrouwers die zich zorgen maken over de almaar groeiende dominantie van AB-InBev. Overal te wereld steken kritische geluiden van brouwers en kritische bierconsumenten de kop op. Van elke acht glazen bier die wereldwijd worden verkocht is er één van AB-InBev. Dit grote bierconcern omvat talloze biermerken zoals Budweiser, Stella Artois, Corona, Hertog Jan, Leffe en Jupiler, om er maar eens een paar te noemen.

Groot risico

AB-InBev wordt steeds groter en machtiger en neemt aan de lopende band brouwerijen over. Vrij recent werd bijvoorbeeld Brouwerij Bosteels overgenomen, bekend van oa. de bierpareltjes Tripel Karmeliet en Pauwel Kwak. De merken worden in tact gelaten, er wordt geld geïnvesteerd, waarmee het lijkt alsof de brouwerijen zelfstandig zijn. Dat zijn ze niet en zoveel merken onder één paraplu is een groot risico, zo vindt een groeiende groep kritische bierliefhebbers.

Take Craft Back pleit voor onafhankelijke brouwerijen en een gezonde biermarkt. Middels deze actie willen ze een tegengeluid laten horen. Het is een waarschuwing voor een te grote machtsfactor in de bierwereld.

2,7 miljoen is binnen

Het mag dan een ludieke actie zijn, de onderliggende boodschap is bloedserieus. Dat dit gevoel leeft, blijkt ook wel uit het feit dat al bijna tienduizend mensen daadwerkelijk Take Craft Back financieel steunen. De teller staat op bijna 2,7 miljoen dollar; nog net geen 213 miljard. Maar toch … Wil je de actie ook steunen? Dan kun je terecht bij Take Craft Back. Zeker ook even de video in dit bericht bekijken!