Swinkels Family Brewers en biermerk Bavaria, feitjes op een rij

7 juli 2018 om 07:45

Bavaria kennen we allemaal als de familiebrouwerij uit het Brabantse Lieshout. Vorige maand presenteerde zij de nieuw te voeren naam voor het bedrijf, Swinkels Family Brewers. Het biermerk Bavaria blijft gewoon bestaan, alleen de overkoepelende organisatie verandert van naam en stijl. Wij zetten een aantal feitjes op een rij!

Verandering en ontwikkeling

Begin juni werd tijdens een perspresentatie de naamsverandering van Bavaria aangekondigd. De consument merkt hier in het dagelijks leven weinig van, maar de vernieuwde naam van het bierconcern is een logische vervolgstap in de verbreding die het familiebedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Bavaria dekte de lading niet meer en de naam Swinkels Family Brewers maakt duidelijk dat het bedrijf meer is dan alleen het biermerk Bavaria.

De naam Bavaria wordt vaak geassocieerd met Pils. En met biermerken als Rodenbach, La Trappe, Palm en Habesha in het portfolio is die tijd toch echt allang voorbij. Ook hebben zij een belang in de Nederlandse craftbierbrouwerij De Molen in Bodegraven. Als Swinkels Family Brewers wilt de familie zich bovendien tussen de grote bierconcerns en kleinere brouwers presenteren als een onafhankelijk familiebedrijf.

Hollandse glorie

En wist je al dat Swinkels Family Brewers één van de oudste familiebedrijven van Nederland is? Johannes Swinkels (2 november 1851 – 28 juli 1950) was reeds de vierde generatie in de brouwerij. Hij zette de eerste stappen van een kleine brouwerij richting een brouwerij met omvang en een groot afzetgebied. Het grote goed begon dus bij hem. Johannes was vader van drie zonen: Frans, Piet en Jan. Zij zetten het werk van hun vader voort. Johannes is tot leven gewekt in de filmpjes die je te zien krijgt tijdens de brouwerijtoer. Het bedrijf is vandaag de dag nog 100% in handen van de familie Swinkels en ondertussen staat de zevende generatie aan het roer.

Het bierconcern heeft een jaarproductie van ruim 7 miljoen hectoliter bier. Als je dat vertaalt naar ‘pijpjes‘, dan heb je het over ruim 2,1 miljard flesjes! Het bedrijf is ook wereldwijd zeer actief. Maar ondanks de grootte staan er ‘slechts’ 1400 medewerkers op de loonlijst. Een zeer efficient geleid bedrijf, mag je wel zeggen! Tweederde van deze totale bierproductie wordt geëxporteerd naar ruim 130 landen, waaronder veel landen in het Midden-Oosten, maar ook Rusland en de Verenigde Staten.

Bavaria waterEigen bronnen

Ook de mouterij in Lieshout is een bijzonderheid. Als één van de weinige grote bierbrouwers mouten zij hier zelf het graan.
Het familiebedrijf is daarnaast ook eigenaar van Holland Malt in de Groningse Eemshaven. Beide mouterijen produceren bijna 500.000 ton mout per jaar. Dat is nogal wat!

Het benodigde water komt uit eigen bronnen. In de recente geschiedenis werd het water onttrokken uit bronnen op enkele tientallen meters diep. Vanwege de duurzaamheid wordt water opgepompt uit bronnen op ruim 200 meter diepte. Dit zuivere bronwater van tienduizenden jaren oud is de basis voor de bieren van Bavaria en ook het trappistenbier van La Trappe.

La Trappe

Sinds 1999 heeft het bedrijf een samenwerkingsovereenkomst met Brouwerij De Koningshoeven in Berkel-Enschot, de brouwerij die je kunt kennen van de La Trappe bieren. Door de samenwerking verloor de trappistenbrouwerij aanvankelijk zijn trappistenstatus. Na het herzien van de samenwerking mocht La Trappe toch het felbegeerde ‘Authentic Trappist Product’-logo weer voeren.

Bavaria vs Beieren

Bavaria is de naam voor de Duitse deelstaat Beieren. De naam werd gekozen in de tijd dat pils in opkomst was en de bovengistende bieren werden vervangen door ondergistend bier. Voor de gebroeders Swinkels, die aan het begin van de twintigste eeuw op studiereis waren in Zuid-Duitsland, was Bavaria de perfecte naam. Over bescherming van streekproducten, streeknamen en merkrecht had nog nooit iemand gehoord.

Inmiddels zijn veel rechtszaken gevoerd. De Duitse Brouwersbond vindt dat de Nederlandse brouwerij haar naam moet wijzigen. De rechters denken daar anders over. Zij vinden dat Bavaria toentertijd te goeder trouw heeft gehandeld. De wereld is veranderd, maar dat kan volgens de rechters niet betekenen dat het bedrijf zijn naam moet veranderen. Bavaria mocht dus blijven.

Het Bavaria logo

Is jou opgevallen dat het logo van biermerk Bavaria drie punten heeft? Elke punt staat voor een zoon van Johannes Swinkels: Frans, Piet en Jan. Opvallend in het logo is ook dat de kompasnaald naar het zuiden wijst. Dat slaat natuurlijk op het Brabantse Lieshout, maar ook op de eigenzinnigheid van de familie Swinkels, die het altijd op hun eigen manier doen.

De S onderin het logo staat niet alleen voor South, maar natuurlijk ook voor Swinkels. Leg op elke punt van de ster in het logo de letters van de achternaam en het cirkeltje is rond!

Bavaria logo

Bavaria logo

Feit of fabel

De lagertanks van Bavaria zijn enorme verticale silo’s. Ze werden geplaatst in de tijd dat de Apollo-raketten naar de maan werden gestuurd. Nieuwsgierige bezoekers werd wijsgemaakt dat ook in Lieshout een raket gelanceerd zou worden. Fictie, maar daaraan zouden de tanks wel hun naam ‘Apollo’ te danken hebben.

Ander sterk verhaal dat het goed doet aan de bar gaat over de duurzaamheid van de brouwerij. Het bedrijf was er al heel vroeg bij, waar het ging om recycling. De pulp van de etiketten van de lege flessen zouden zijn hergebruikt om onder enveloppen van te maken. Daaraan zouden de belastingenveloppen hun blauwe kleur danken.

Wil je meer van dit soort kennis op doen? Start dan aan de Bierista Bieropleiding! Klik hier voor meer info.

Alain bracht eerder een bezoek aan de brouwerij, zijn complete verhaal lees je hier!