Stanislaus Brewskovitch gaat voor world domination

Stanislaus Brewskovitch is een opvallende naam. Het is het merk waar ondernemer Rocco Chin veel energie in steekt. Stanislaus Brewskovitch omvat festivals met bier en muziek, twee bierwinkels en een reeks met smaakvolle speciaalbieren. Een nadere kennismaking met het merk dat staat voor plezier en kwaliteit en met een kleine knipoog streeft naar ‘world domination’.

door Nick Bekken


Wie is Stanislaus Brewskovitch?

Rocco Chin is de kleurrijke man achter de naam Stanislaus Brewskovitch. De ondernemer heeft twee bierwinkels: één in Enschede en één in Zwolle.

Onder het label Stanislaus Brewskovitch zijn tot nu toe de volgende bieren verschenen:
De Sambalbij, de Sweethie Darling en de All Black. In augustus van 2016 is er een collaboration brew gebrouwen met de mannen van brouwerij Johnny Thursday; de Sunmilk. Tijdens het afgelopen bokbierseizoen kwam Bockie Wonderland en in de winter Winter Blues.

Behalve bierwinkels en het bierlabel staat het merk Stanislaus Brewskovitch ook voor een reeks succesvolle festivals.

Hoe is het merk Stanislaus Brewskovitsch ontstaan?
Rocco: “Samen met een vriend heb ik veel rondgereisd. In San Francisco zijn we, ongeveer 20 jaar geleden, de eerste brewpub binnengelopen. Drie jaar geleden hadden we het idee om zelf een festival te organiseren, omdat in onze ogen goede muziek en speciaalbier perfect bij elkaar passen. Die perfect match zie je echter lang niet altijd terug. We hebben zelf een aantal brouwers geselecteerd voor het festival. Een paar kleinere brouwerijen wilden komen. Uit die contacten bleek dat ze op zoek waren naar een verkooppunt in de buurt. Zo kwam het idee van de winkel tot stand. De winkel is eerder geopend dan dat het festival werd gehouden.”

Hoe kom je aan deze originele naam?

“We wilden ons eerst Brewsky noemen, naar het Amerikaanse koosnaampje voor bier. Helaas was deze al bezet en zochten we verder. De naam bestaat uit twee delen. Het gedeelte Stanislaus is mijn tweede naam. Het gedeelte Brewskovitch is uiteindelijk tot stand gekomen door de koppen bij elkaar te steken. Het gedeelte Brewsky is er op deze manier ook een beetje in verwerkt.”

Wat zijn de doelen van Stanislaus Brewskovitch?
World domination! Serieus, het gaat ons er om dat we een goed merk willen neerzetten. Dat willen we realiseren door leuke dingen te blijven doen, zoals festivals en zelf bier brouwen. We willen ook de verhalen achter de bieren vertellen!

Wat gaat de toekomst brengen?
Dit jaar hebben we 90 hectoliter gebrouwen, volgend jaar moet dit naar 500 en het jaar daarop 2000. Verder wil ik in de toekomst een brewpub openen en rond 2019 een eigen brouwerij. De festivals hebben flink wat groeipotentie. Op dit moment zijn we aan het kijken hoe we dit, vooral qua ruimte kunnen uitbreiden. Ik heb nog veel meer plannen en ideeën, maar daarover ga ik nu nog niks vertellen.

Wat is je favoriete bier?
Als ik bier drink, dan drink ik elke keer een andere, zelf heb ik niet zo zeer een favoriet. Ik kan genieten van de Imperial stout maar net zo goed van een IPA, mijn smaak is heel breed.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.