Saamhorigheid in Bier

Als wij de reclame campagnes moeten geloven is het oorlog in Bierland. Altijd wordt er zo negatief gedacht over de samenwerking tussen brouwerijen. Denk bijvoorbeeld eens terug aan de anti walking fridge reclame van Bavaria vs Heineken.

Echter, is er achter de schermen veel saamhorigheid. Als een brouwer een nieuw technish snufje in huis heeft, zal hij zeker (met trots) dit aan zijn concollega’s laten tonen. Vragen over maischschema’s, oplossen van gistproblemen, of een tekort aan ingrediënten er is veel mogelijk in de sector. Of toen de vuurwerkramp in Enschede de productie bij Grolsch stillegde stroomde de dag erna Grolsch bier uit de ketels van Brand.

Dat schetst toch een groot contrast met de wijnwereld, waar men naar buiten toe alleen maar lovend is over elkaar. Terwijl onderling ze elkaar niet veel gunnen en, in meeste gevallen, gesloten zijn over hun productie proces. Het is immers heel bijzonder wat een individuele wijnmaker doet. (… kuch)

Dat vind ik nou zo mooi aan die Biersector, dat samenwerken voor een beter resultaat. Twee weken geleden heb ik mijn nieuwe bier, (gebrouwen bij De Hemel, Nijmegen) kunnen lanceren in Eindhoven. Maar ook dit was weer een unieke samenwerking: Brouwerij Van Moll teamed up met Huurbrouwerij “Oldskool” Brewery. Drie individuele bedrijven die samen aan een speciaal bier kunnen werken. Het is mooi dat vakbroeders samen de speciaal bier wereld weer een niveau hoger willen krijgen. Speciaal bier is immers goed, maar specialer bier is beter!

Dennis Kort
Internationaal Biersommelier

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.