Rotterdam is het toneel van de eerste Dutch Beer Challenge

Rotterdam wordt op donderdag 19 maart het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De eerste editie van de Dutch Beer Challenge vindt dan plaats vinden in het Bilderberg Parkhotel. Afgelopen week is de inschrijving geopend. Alle ruim 250 Nederlandse brouwerijen worden uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze nieuwe Nederlandse bierwedstrijd.

Waarom deze bierwedstrijd?

Nederland is een opkomende biernatie, rijk aan verschillende bierstijlen. Nederland beschikt over een grote expertise én internationale bierfaam. Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 250. Daarom kan Nederland niet meer zonder een professionele bierwedstrijd. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. De onderscheidingen bieden een grote erkenning, een krachtig marketinginstrument en nieuwe ontwikkelingskansen. De bieren die gelauwerd worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op grote mediabelangstelling en worden aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Week van het Nederlandse Bier van 28 mei t/m 7 juni 2015. Daarnaast worden de gelauwerde bieren gepromoot door de (inter)nationale en regionale media. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge. De uit te reiken Nederlandse Bierprijzen zullen dan ook de naam van Mitra dragen.

Vakkundige juryleden

De gemengde aanwezigheid van zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters, (waaronder Derek Walsh, Theo Flissebaalje, Fiona de Lange, Hans Glandorf, Jan-Machiel van Bragt, Peter van der Arend en Alain Schepers) als internationale specialisten (Tim Webb, Melissa Cole, Carl Kins, Sofie van Rafelghem, Andreas Fält) zorgt ervoor dat de bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. Er wordt blind geproefd in ca. 15 verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Aan het eind van de dag worden de winnaars bekend gemaakt tijdens een exclusief vijfgangen bierdiner bij tweesterren restaurant Parkheuvel in Rotterdam. De Mitra Bierprijzen worden daarna in mei officieel uitgereikt tijdens de Week van het Nederlandse Bier.

 Belangrijkste doelstellingen

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.