Rotterdam bierhoofdstad tijdens tweede Dutch Beer Challenge

Rotterdam is op woensdag 23 maart voor de tweede keer de bierhoofdstad van Nederland. De tweede editie van de Dutch Beer Challenge wordt gehouden in het Bilderberg Parkhotel. Alle ruim 300 Nederlandse brouwerijen worden uitgenodigd om met een of meer van hun bieren deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. De inschrijving wordt half januari geopend.

Groeiend aantal brouwerijen

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 340. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge – die ook werd gehouden in Rotterdam – waren er 155 Nederlandse bieren in competitie, waarvan er 46 een gouden, zilveren of bronzen medaille wonnen. Voor de tweede editie rekent de organisatie op minimaal 200 inzendingen.

Experts en biergrootheden

Onafhankelijke Nederlandse bierexperts, keurmeesters en internationale biergrootheden beoordelen de ingezonden bieren. De winnaars kunnen rekenen op veel belangstelling van media. Mitra is net als vorig jaar als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.

Tweesterren bierdiner

De jury proeft blind op 23 maart overdag in ongeveer vijftien verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Aan het eind van de dag maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend tijdens het tweede exclusieve vijfgangen bierdiner bij tweesterren restaurant Parkheuvel in Rotterdam.
De Mitra Bierprijzen worden in mei uitgereikt tijdens de vijfde Week van het Nederlandse Bier. Tijdens dit festival wordt ook bekend gemaakt welk bier verkozen is tot ‘Het Beste Bier van Nederland 2016’.

Doelstellingen Dutch Beer Challenge

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit: Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter,  Rick Kempen (Bier&cO), secretaris, Marco Philipsen (Mitra), penningmeester, Henri Reuchlin (Bierburo), Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van de Brussels Beer Challenge).

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.