Pontus Brewing komt, Pampus gaat

Pontus Brewing is de nieuwe naam van Brouwerij Pampus. Dat heeft eigenaar Nando Servais bekend gemaakt. Pontus is een verwijzing naar de Griekse zeegod. “Het stelt mij in staat verder te gaan met een maritiem thema en het logo, en daarmee herkenbaarheid, grotendeels te behouden. Verder ligt het qua klank dicht bij Pampus, maar is het duidelijk anders dan Campus”, aldus de brouwer.

Brouwerij Pampus maakt onlangs bekend de naam te veranderen. Reden was dat de Belgische brouwerij Huyghe de naam van de Amsterdamse brouwerij te veel vond lijken op haar bier Campus. De Belgen dreigden met juridische stappen. Daar had eigenaar Nando Servais geen zin in. Hij koos ervoor om op een positieve manier met zijn vak bezig te zijn en geen energie te verspillen aan juridisch gedoe.

Nieuwe bieren

Het bericht over niet geheel vrijwillige naamsverandering deed nogal wat stof opwaaien op social media. Het was een welkome steun in de rug voor de Amsterdamse brouwers, die nu een nieuwe start maakt met de volgende bieren:

Lighthouse Saison van 6,5% gebrouwen met Sorachi Ace hops, gemoute haver en mild gedrooghopt met Citra en Mosaic

Gigantic Sailor, een double IPA van 8%, stevig gehopt en gedrooghopt met verschillende Amerikaanse hoppen.

The Kraken, imperial stout. Dit bier van 10,5% is gebrouwen met een combinatie van Engelse en Belgische mouten, is volmondig, zoetig met ondersteunende hopbitter en in smaak worden toffee, chocolade, karamel en koffie gecombineerd.

Oceanic Flight
American style IPA van 6,5%. Een fruitige, sterk aromatische IPA, gebrouwen met Simcoe en Mosaic.

Siren’s Song Juniper Ale
, een blond bier van 5,5% gebrouwen met Citra en Pacific Gem hop, citroenmelisse en natuurlijk jeneverbes. Het bier combineert een subtiel harsig karakter met fijne citrustonen.
bierista_pontus_brewing-005

Over het etiket

De labels zijn kleurrijk en worden gekenmerkt door een wat speels karakter. “We hopen mensen niet alleen met interessante smaken uit te dagen, maar ook grafisch te stimuleren. Daarnaast past het ook bij het jonge karakter van de brouwerij.”

Het etiket bestaat uit drie delen. De voorkant toont de biernaam en bijhorende afbeelding; het middenstuk een algemene ‘mission statement’. De achterkant bevat behalve alle verplichte info ook een grafische uitbeelding van enkele belangrijke smaak- en karaktereigenschappen van het bier. Op een schaal van 1 tot 10 worden eigenschappen als zoetheid, bitterheid, zuurte maar ook moutigheid en hoppigheid met elkaar vergelijken. “Het idee is dat de consument – maar ook de verkoper – op die manier een idee kan krijgen van de smaak door na te gaan hoe de basiseigenschappen van het bier zich tot elkaar verhouden. Het etiket vermeldt links bovenaan een korte smaaktoelichting in Nederlands en Engels.”

Fust en fles

Om te zorgen dat de consument optimale kwaliteit krijgt voorgezet zullen sommigen lichtere bieren grotendeels op fust worden afgevuld zodat deze zo snel en vers mogelijk getapt kunnen worden. Hier staat tegenover dat sommige zware bieren vooral op fles zullen worden afgevuld, bieren die lang bewaard kunnen blijven. Dit is fijn voor de slijters met een groot assortiment en ook voor de consument die een bier wat langer wil kunnen bewaren. Het zou de smaak ten goede moeten komen.

bierista_pontus_brewing-007 bierista_pontus_brewing-006 bierista_pontus_brewing-005 bierista_pontus_brewing-004 bierista_pontus_brewing-003
Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.