Playground Non Alcoholic IPA is hét voorbeeld voor alcoholvrij craftbier

23 november 2018 om 08:00

We concludeerden het na het Bierista bezoek aan vandeStreek-bier al: de Playground Non Alcoholic IPA is ondertussen bijna iconisch te noemen op het gebied van alcoholvrije innovatie in de bierwereld. En dat werd afgelopen week nog eens bevestigd door de uitslag van de Brussels Beer Challenge!

Grote verrassing

Begin november kwamen maar liefst 88 juryleden bij elkaar om de 1522, vanuit de hele wereld ingezonden bieren te beoordelen. Na 3 intensieve wedstrijddagen werden 260 bieren bekroond. België, de Verenigde Staten en Brazilië eisten het podium op. Maar in Nederland was de grote verrassing toch wel de gouden medaille én European Revelation voor vandeStreek-bier. De grote winnaar in de categorie ‘Non Alcoholic’ was namelijk de Playground Non Alcoholic IPA van de Utrechtse brouwerij.

Playground Non Alcoholic IPA werd afgelopen week in Gent niet alleen bekroond tot winnaar van de categorie ‘Non Alcoholic’ maar mocht dus ook de titel European Revelation op zijn naam schrijven. Deze titel wordt uitgereikt aan het bier dat de meeste punten krijgt tijdens de proefrondes.

“Een gouden medaille binnen de categorie op een gerenommeerde bierwedstrijd als deze is al fantastisch, maar het feit dat onze kwaliteit én innovatiekracht beloond worden met de hoogste punten waardoor we een extra titel winnen is fantastisch”, zegt Sander van de Streek. De man die dagelijks het brouwteam aanstuurt. “We hebben flink geïnvesteerd om de Playground op deze kwaliteit uit eigen ketels te laten komen en dat wordt nu beloond.”

Van uitspatting naar groot succes

Sinds het begin van 2017 brouwt vandeStreek-bier de Playground Non Alcoholic IPA. In de basis gebrouwen als uitprobeersel en een eerste innovatief in de zogenaamde Playground serie, maar een klein jaar later werd het bier in de vaste lijn opgenomen. En zoals gezegd: deze alcoholvrije IPA is ondertussen bijna iconisch te noemen op het gebied van alcoholvrije innovatie in de bierwereld. Het is ondertussen ook het best verkopende van broers van de Streek. Er gaat maandelijks namelijk zo’n 5000 liter naar grote ketens als Albert Heijn en Mitra bijvoorbeeld, en daarnaast nog minimaal zo’n 5000 liter naar horeca en andere retail. De consument is dus net zo groot fan als de jury van de Brussels Beer Challenge.

Nog meer groeien

Tijdens de Brussels Beer Challenge worden bieren per categorie gekeurd door professionele keurmeesters, een echte vakjury dus. Ieder bier krijgt scores op kenmerken als kleur, geur, smaak, koolzuur en dergelijke. Dat de Playground Non Alcoholic IPA één van de best scorende Non Alcoholic bieren is, was de brouwende broers al duidelijk, op een hoop beoordelingssites is het al maanden het hoogst scorende bier in de alcoholvrije categorie.

“Naast alle mooie recensies zien we ook een serieuze groei in de vraag naar Playground. Het is echt een bier van de mensen aan het worden, ze drinken het nóg liever dan dat ze er over praten”, zegt Ronald van de Streek. Aan de commerciële kant verwacht Ronald het komende jaar nog meer groei, zowel met de Playground als de andere bieren met alcohol. De mooie erkenning en prijzen van deze week zullen daar zeker bij helpen!