Nationaal Bieronderzoek: Bierdrinker kiest bewuster

14 augustus 2018 om 07:00

Het zal je niet verbazen. Pils is nog steeds veruit het meest gedronken bier in ons land. Opvallender is dat 45% van de ondervraagde Nederlandse bierdrinkers aangeeft weleens bewust te kiezen voor bier met minder alcohol. Ruim de helft (52%) ziet tegenwoordig alcoholvrij bier als goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken.

Deze conclusies vind je terug in het Nationaal Bieronderzoek 2018. Dit onderzoek wordt jaarlijks gehouden. Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok Netpanel in opdracht van de Nederlandse Brouwers. Aan het Nationaal Bieronderzoek werkte een representatieve groep van 1000 bierdrinkende Nederlanders van 18 jaar en ouder mee.

Blond populairder

Het onderzoek naar biertrends laat zien dat de bierdrinker bewuster kiest voor een bier. Blond bier wint terrein en deelt de eerste plek met jarenlange favoriet witbier binnen de speciaalbieren. Met de term ‘speciaalbier’ worden biersoorten bedoeld anders dan pils. Vrouwen staan door het huidige aanbod steeds meer open voor andere bieren dan twee jaar geleden. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bier- & foodpairing worden omarmd.

Lokale karakter

Bierdrinkende Nederlanders kiezen vaker voor speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers gaat weleens voor een speciaalbier. Opvallend is dat er steeds vaker gekozen wordt voor blond bier. Dit speciaalbier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfst bockbier en weizenbier. De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent) en afwisseling (39 procent), maar ook opvallend, steeds meer vanwege het lokale karakter.

Groeiende keuze

De almaar groeiende keuze in het bierschap valt wel op. Circa driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is. Door het huidige aanbod besluit de helft vaker een ander bier te proberen. Variëren in bier is lang geen mannenzaak meer. Meer dan de helft (54 procent) van de vrouwen kiest juist vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42 procent van de mannen het geval is. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod nu vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank (43 om 35 procent).

Alcoholvrij

“Het onderzoek laat zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of -arm en afkomst”, aldus Cees-Jan Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wilt drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren mét een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”

Bier en food

De Nederlandse bierconsument gaat dus steeds bewuster om met de bierkeuze. Dit komt ook tot uiting in het matchen van bier en food. Circa een op de vier kiest soms specifiek voor een bepaald bier bij het eten en bijna een vijfde (18 procent) serveert weleens een passend bier als hij gasten heeft. Daarnaast vindt de bierdrinker het fijn om advies te krijgen over het combineren van bier en food. Twee vijfde van de bierdrinkers stelt een passend bieradvies bij het eten in horecagelegenheden op prijs en 42 procent vindt het logisch als er naast wijnadvies ook bieradvies op de menukaart staat.

Bewust genieten

Hoewel bieradvies dus wenselijk is, kiest meer dan de helft (51 procent) een bepaald bier bij het eten vanuit zijn eigen kennis, en maakt twee vijfde deze keuze op gevoel. Slechts 13 procent vraagt actief advies in de horeca. “Bewust genieten wordt steeds meer de norm. Ik zie dit in de praktijk. Voor elk moment, maar ook voor elk gerecht is er wel een passend bier”, stelt Arvid Bergström, Bierista, chef-kok, biersommelier én voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers.

Meer experimenteren

“De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken”, vervolgt Bergström. “Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe bier & food-apps als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden. Het zorgt ervoor dat op een laagdrempelige manier advies wordt gegeven over een passend bier bij een gerecht. Het opent nieuwe deuren en laat je verrassen”, aldus Bergström, één van de bekende biergezichten in de Bierista Bieropleiding.

Overige bierfeiten

  • Driekwart (74 procent) van de bierdrinkers heeft het gevoel dat er nu meer variëteit in het aanbod is dan twee jaar geleden. Bijna de helft (46 procent) kiest door het huidige aanbod vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden.
  • Mannen kiezen, in vergelijking met vrouwen, vaker voor speciaalbier vanwege het ambachtelijke karakter.
  • Meer dan de helft (52 procent) van de bierdrinkers vindt alcoholvrij bier een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken.
  • Gemiddeld wordt het aantal bierbrouwerijen op 141 geschat, terwijl dit in 2016 nog op minder dan 100 geschat werd. Toch is dit nog een behoorlijke kloof met de werkelijkheid: in 2017 telde Nederland 597 brouwerijen.
  • Bijna de helft van de bierdrinkers (43 procent) vindt het belangrijk dat er verschillende soorten bier op de tap worden geschonken in horecagelegenheden. Lokaal bier is voor bijna een
  • Bijna een op de vijf (17 procent) bierdrinkers heeft weleens een bierbrouwerij bezocht, een op de tien een bierfestival.