Naamswijziging Cara Pils veroorzaakt storm in een glas bier

Het is beslist niet het beste bier van België, maar momenteel waarschijnlijk wel het meest besproken bier. Het gaat om Cara Pils, een budgetpils van supermarktketen Colruyt. Cara Pils is een goedkoop pils dat vooral wordt geassocieerd met studenten, alcoholisten en zwervers.

Colruyt maakte onlangs bekend de naam Cara te vervangen door het goedkope huismerk-label Everyday. Een routineklus, zo zou je denken. Dat dachten ze ook bij Colruyt, maar dat bleek een misvatting. De Belgen kwamen massaal in opstand. Zij pikten het niet dat ‘hun’ Cara zou verdwijnen. Er werden petities opgestart en een Facebook-pagina werd in het leven geroepen om Colruyt terug te laten komen op zijn besluit. Onder de hashtag #savecara wordt ook heel wat afgetwitterd. Zelfs Adolf Hitler en Obama worden ingezet om de boodschap kracht bij te zetten.

Het is niet bekend in welke brouwerij Cara Pils gebrouwen wordt. Die informatie wil de supermarkt om strategische redenen niet prijsgeven. Brouwerij Haacht wordt vaak in verband gebracht met Cara Pils. Eerder zou het ook gebrouwen zijn bij onder meer Alken-Maes, Bosteels en Palm. Cara pils wordt op de markt gebracht in herbruikbare flesjes, maar het zijn toch vooral de blikjes van 33 en 50 cl die veel verkocht worden.

Ondanks de enorme hype die is ontstaan communiceert Colruyt nauwelijks. De supermarkt ziet waarschijnlijk tot genoegen dat de Belgen Cara Pils als hun pils zien. Binnen de marketing-afdeling van Colruyt hebben ze naar aanleiding van deze stroom van liefdesverklaringen voor Cara vast al lang besloten de naamswijziging niet door te zetten. Maar ach, zo veel media-aandacht voor je merk is niet verkeerd.

 

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.