Ook afgelopen kwartaal meer omzet bij AB InBev

15 augustus 2018 om 08:00

AB InBev heeft in het tweede kwartaal van dit jaar wederom meer speciaalbieren verkocht. Zo meldde nu.nl. Doordat deze bieren doorgaans duurder zijn dan pils, groeit de omzet en is ook de nettowinst voor het bierconcern weer toegenomen.

Internationaal succes

AB InBev, wat kort is voor Anheuser-Busch InBev, is met meer dan 200 merken en zo’n 155.000 medewerkers in meer dan 25 landen actief. Dit internationale concern zit achter biermerken als Beck’s, Budweiser, Stella Artois en in Nederland onder andere Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch en Leffe.

De totaalomzet van het concern steeg deze periode met maar liefst 4,7%, terwijl het totale aantal verkochte bieren met slechts 0,8% toenam. Deze stijging zorgt voor een nettowinst van ruim 2,2 miljard dollar. Dat is 15% meer dan dezelfde periode één jaar geleden. En dat is dus te danken aan de toenam van de verkoop in speciaalbieren, zoals zij deze bieren zelf noemen.

Wereldwijd meer omzet

Op de Verenigde Staten en Zuid Afrika na, steeg in bijna alle markten de opbrengst en het totale aantal bieren. Dus ook in Europa stegen omzet en volume. Volgens de persverklaring van AB InBev komt dat onder andere door de marketingactiviteiten rondom Corona. Daarnaast werd vooral in het Verenigd Koninkrijk meer Bud Light verkocht.

De winstgevendheid werd wel gedrukt door fikse marketinguitgaven tijdens het WK voetbal in Rusland. AB InBev was hier de hoofdsponsor en zette biermerk Budweiser volop in de schijnwerpers. Kosten daarvan? Zo’n 2 miljard dollar! De winst mag dan hoger zijn, de uitgaven zijn er bij AB InBev niet minder om!