De Kromme Haring maakt Utrecht een stukje spannender

Utrecht krijgt haar tweede brewpub: De Kromme Haring. Gelegen in het voorheen industriële Merwedegebied. Voor de realisatie van de brewpub wordt er een beroep op de crowd gedaan. 

De Utrechtse microbrouwerij De Kromme Haring opent binnen enkele maanden een brewpub in het Merwedegebied in Utrecht-zuid. Ze zijn onderdeel van VechtclubXL, een succesvolle broedplaats van creatieve professionals. In de recent geopende vershal, vestigen zij zich naast koffiebrander Nordkapp coffee, bakker Skorpan en de bloemen- en designwinkel van Rood & Bloem.

De herontwikkeling van voormalig industriegebied Merwede is al een tijd in volle gang. Door herwaardering van deze plek zal Utrecht een verbinding weten te slaan tussen centrum en meer achterafgelegen wijken als Kanalaneiland en Leidsche Rijn. “Het is mooi om met onze brewpub een steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van Utrecht”, aldus Gijs van Wiechen.

Brouwen en drinken

Bierkenner en gastheer Gijs runt samen met de Amerikaanse brouwmeester en bioloog Stephen Grigg brouwerij De Kromme Haring. In hun brewpub wordt dus niet alleen gebrouwen, maar ook gedronken. Naast de echte bierliefhebber richt De Kromme Haring zich ook op een breder jong en creatief publiek in Utrecht. Gijs: “We zien dat veel jonge mensen zich niet altijd thuis voelen in het beperkte aanbod in Utrecht van speciaalbiercafé’s . Bovendien kan Utrecht meer leuke, onverwachte plekken gebruiken. Daarom maken we van de brewpub een eigenzinnige plek, met niet alleen ons bier, maar ook bieren van andere brouwers en een veelzijdig aanbod aan alternatieven. Een plek waar het draait om smaakbeleving en eigenzinnigheid.”

Crowdfunding

Terwijl zij druk aan het bouwen zijn aan hun proeflokaal, zijn ze een crowdfundingcampagne gestart via het eveneens Utrechtse Crowdaboutnow. Ze doen hiermee een beroep op bierliefhebbers in Utrecht en daarbuiten. Met deze investeringen kunnen ze onder andere de installatie van de brouwerij en het aanleggen van een gistlab bekostigen. De campagne verloopt nu al zeer succesvol, met veel enthousiaste reacties en inmiddels is het minimum doelbedrag van 50.000 euro al in zicht. Ze hebben nog anderhalve maand om de 100.000 te halen.

Experimentele vergisting

In de brouwerij gaat De Kromme Haring gaat zich richten op kwalitatief hoogwaardig bier met een nadruk op experimentele vergisting en vernieuwende smaken. Stephen: “Alhoewel wij ook van bitter en hop houden, houden we minstens zo veel van smaken die rustieker en soms zelfs zuur zijn. En we merken dat we met dit soort bieren juist de bier-sceptici kunnen verassen.” Als brouwerij werkten ze al langer samen met koffiebar The Village voor wie zij voor de locatie op het Wolvenplein de bierkaart samenstelden en een huisbier (Jailbait Pale Ale) ontwikkelden. Voor Kafé Belgie brouwden zij het jubileumbier “Smokey the Barracuda’ dat bekroond werd tot meest gewaardeerde bier van Utrecht in 2015.

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.