Hello My Name is Lieke van Brewdog is speciaal voor Nederland!

16 november 2017 om 09:30

Fanatieke Nederlandse BrewDog- en bierliefhebbers hebben vandaag genoeg reden voor een feestje! De Schotse onafhankelijke craft bier brouwer BrewDog introduceert met Hello My Name is Lieke het eerste limited edition bier, speciaal gebrouwen voor de Nederlandse markt. Lieke is een Double IPA met een vleugje sinaasappel – een knipoog naar de nationale kleur. Het bier is gedoopt tot Lieke na een rondvraag onder de meest toegewijde Nederlandse BrewDog fans. 

Hello my name is…

Hello My Name is Lieke is onderdeel van de negendelige serie Hello My Name Is… limited edition Double IPA bieren die BrewDog brouwt als teken van dank voor haar passionate punks. Naast Nederland worden ook de fans in Frankrijk, Finland, Noorwegen, Spanje, Italië, Duitsland, Ierland en Zweden bedankt met een uniek en eigen bier. Iedere limited edition Double IPA is voorzien van een vleugje fruit dat een sterke band heeft met het desbetreffende land.

BrewDog & Nederland

Geroemd om de liefde voor bier en rijke historie van brouwen, is Nederland al geruime tijd een belangrijke speler op de exportmarkt van BrewDog. De brouwerij is momenteel hard op zoek naar een geschikte locatie voor een eigen bar in Amsterdam. Afgelopen jaar werkte BrewDog onder andere samen met Dutch Drafts, een team van Nederlandse brouwers. Samen brouwden zij een Schwarzbier met de naam Steve’s Job. Het bier werd geserveerd op verschillende tap takeovers door het land. Nog meer van dit soort activiteiten staan al gepland voor 2018.

BrewDog medeoprichter James Watt geeft aan: “Je kunt geen verhaal over bier vertellen, zonder dat Nederland daar een grote rol in speelt. Dit land heeft zoveel iconische bieren geproduceerd en huisvest een paar van de grootste voorlopers als het gaat om speciaalbier.”

Equity for Punks

BrewDog is een pionier in crowdfunding, waarbij afgelopen maand het startschot werd gegeven voor de vijfde ronde van Equity for Punks, zoals het crowdfunding-programma van BrewDog heet. De brouwerij wil 58 miljoen euro ophalen om BrewDog verder uit te breiden in Europa en de rest van de wereld. Hello My Name is Lieke bedankt de Nederlandse investeerders en roept BrewDog fans op om aan te sluiten bij de bierrevolutie en ook lid te worden van deze crowdfunding community.

Equity for Punks investeerders ontvangen veel voordelen van deelnemen aan de BrewDog community, waaronder een 10% korting in de BrewDog barren en 20% korting in de online shop, afhankelijk van de hoogte van de investering. Daarnaast ontvangen ze een uitnodiging voor het beruchte AGM in Aberdeen, waar duizenden Equity for Punks samenkomen voor de viering van goed bier, lekker eten en fijne muziek.

Equity for Punks in cijfers

Met de huidige crowdfunding ronde wil Brewdog 11 miljoen euro ophalen, met de potentie om dit op te schalen tot 58 miljoen euro, dankzij het lanceren van de 421.052 aandelen B. Deze ronde loopt tot 15 januari 2018. Een aandeel kost 26,75 euro per stuk en zijn per twee te koop. De minimale investering is 53,50 euro.

Mede dankzij het fenomenale succes van Equity for Punks kon BrewDog gigantisch groeien. Inmiddels is BrewDog uitgegroeid tot een 800-man sterk team, met 47 barren over de hele wereld en twee prachtige brouwerijen (in Ellon, Verenigd Koninkrijk en Columbus, Verenigde Staten). De groei werd grotendeels mogelijk gemaakt door de 46 miljoen euro die sinds 2009 werd opgehaald.

Brewdog Hello my name is.. LiekeHet initiële budget van 11 miljoen euro wordt in eerste instantie gebruikt voor de bouw van een nieuw brouwhuis in Ellon om zo aan de toenemende vraag van het Verenigd Koninkrijk en Europa te kunnen voldoen. De rest van de investering zal gebruikt worden voor de ontwikkeling van The Overworks, welke later dit jaar operationeel zal zijn. Dit geeft BrewDog de kans een overvloed aan speciaal en spontaan gebrouwen bieren en nieuwe bierstijlen te brouwen, en zo de grenzen van speciaalbier verder te verkennen.

Wanneer het maximale streefbedrag van 58 miljoen euro is bereikt zullen deze investeringen bijdragen aan de groei en verspreiding van het merk over de hele wereld, waaronder de investering van 11 miljoen euro in een nieuwe brouwerij in Azië. 6 miljoen euro gaat naar het opzetten van een brouwerij in Australië. Er zal 3,5 miljoen euro gestoken worden in de opening van 15 nieuwe BrewDog barren in het Verenigd Koninkrijk en Europa, waaronder vier brewpubs.

BrewDog wil daarnaast 2,3 miljoen euro investeren in een eigen TV kanaal, gewijd aan speciaalbieren van A tot Z.  Dit TV kanaal is een vervolg op het succes van Brew Dogs, de TV show die verscheen in de VS en in de boeken staat als de meeste bekeken show over bier.

James Watt voegt daaraan toe: “Investeren in BrewDog is meer dan het kopen van een aandeel. Het gaat vooral om het deelnemen aan een global community met een doel. Van het ontvangen van onbetaalbare voordelen tot het deel uitmaken van iets dat de potentie heeft om de wereld te veranderen.”

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.