Heineken komt in maart met alcoholvrij bier

Heineken brengt in maart een alcoholvrij bier op de markt. “Dit gaat de grootste Heineken lancering in Nederland ooit worden”, zo belooft Pascal Gilet van Heineken Nederland in het Parool.

Heineken is pils. En niets anders! Vele jaren was dat de wet binnen het op één na grootste bierconcern ter wereld. Innovaties konden met andere merken in het Heineken-portfolio, zoals Amstel, maar niet met het iconische Heineken pils.

Heineken H41

Dit jaar kwam daar verandering in met de introductie van het H41. Dit speciaalbier gebrouwen met ‘de moeder’ van de traditionele Heineken A-gist werd onder het Heineken-merk gelanceerd. De H41 werd heel voorzichtig in de markt gezet, eerst in Italië en korte tijd later in Nederland. De lancering van Heineken 0.0 zal niet zo bescheiden zijn. Daar worden straks heel wat marketing eurootjes tegenaan gegooid.

De campagne voor Heineken 0.0 wordt in ons land in maart gestart. Een maand later moet het nieuwe Heineken bier wereldwijd verkrijgbaar zijn. Niet alleen in de supermarkten, maar ook in de horeca.

In het geheim

Gilet zegt in het Parool dat er meer dan twee jaar in het grootste geheim is gewerkt aan het alcoholvrije bier. Grote uitdaging was om de 0.0-variant goed op smaak te krijgen en exact te laten aansluiten op de smaak van Heineken pils.

Verantwoordelijkheid

Het nieuws over Heineken 0.0 komt in de periode dat er veel te doen is over alcoholconsumptie. Volgens de topman neemt de bierbrouwer daarin zijn verantwoordelijkheid. Zo richt het concern zich bijvoorbeeld niet op jongeren onder de 25 jaar en besteedt het concern naar schatting zo’n 300 miljoen per jaar (het Parool schat dat dit 10% is van het totale marketingbudget van Heineken) om alcoholmisbruik tegen te gaan.

Stijging consumptie alcoholvrij

De topman ziet ook dat de consument zelf veel bewuster kiest. De consumptie van alcoholvrij en alcoholarm, inclusief Radler, is de laatste jaren explosief gestegen. Voor de komende jaren wordt verdere groei verwacht. Niet vreemd dus dat ook Heineken in dit segment een positie probeert te veroveren.

Verhoging van de pilsprijs

Ander nieuws over Heineken dat vandaag naar buiten kwam. De bierbrouwer verhoogt de prijs van Heineken pils voor de horeca in januari met 3,6%. Dat is volgens vakblad Misset Horeca de grootste prijsverhoging in jaren. Een liter Heineken tankbier kost in het nieuwe jaar € 2,84. Een fust met 50 liter heeft dan een prijskaartje van € 138,26 (ter vergelijking: Grolsch € 140,29 / Hertog Jan € 150,55).

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.