Heineken brouwt bier met Amsterdams grachtenwater

Voor het eerst sinds achtentwintig jaar wordt er in de ketels van de voormalige Heineken brouwerij aan de Stadhouderskade in Amsterdam weer bier gebrouwen. Ditmaal niet het vertrouwde pils, maar bier van Amsterdams grachtenwater. In samenwerking met meesterbrouwer Willem van Waesberghe is er nagedacht over een brouwsel waarvan één van de vier natuurlijke ingrediënten is gehaald uit een wel heel lokale bron. De lancering is gepland op 31 maart, de dag voor …

In 1988 stopte de brouwerij in het hart van Amsterdam met het brouwen van bier, omdat de vraag naar het bier te hoog werd om hier nog aan te kunnen voldoen. Het monumentale pand aan de Stadhouderskade werd vervolgens actief als bezoekerscentrum en later als brand experience.

Leefbaar Amsterdam

Het afgelopen jaar maakte de attractie een sterke groei door, waardoor er uiteindelijk meer dan een miljoen bezoekers de voormalige brouwerij bezochten. De groei aan toerisme heeft zowel positieve als nadelige gevolgen voor de stad. Om die reden gaat de Heineken Experience zich inzetten voor een duurzaam en leefbaar Amsterdam door bijvoorbeeld de wijk op te ruimen, groen te planten en grachten schoon te maken. Hier ontstond het idee om met het gezuiverde grachtenwater te gaan brouwen.

Door meer dan 150 jaar ervaring is de bierbrouwer expert geworden op het gebied van waterzuivering. Het water uit de gracht is met de Heineken boot uit de grachten gehaald en in één van de waterzuiveringssystemen klaargemaakt voor het brouwproces. Of je daar nog iets van proeft? Dát laat de brouwer graag aan de consument over.

Willem van Waesberghe (Meesterbrouwer Heineken): “Water is de basis van bier. Wij kunnen zelfs van Amsterdams grachtenwater een perfect bier brouwen!”

Bierproeverij

Het grachtenbiertje is tijdelijk verkrijgbaar in de tour van de Heineken Experience. Zij nodigen alle geïnteresseerden via hun Facebook-pagina uit om het bier op vrijdag te komen proeven tijdens een proeverij onder leiding van Willem van Waesberghe.

31 maart

Vrijdag 31 maart is natuurlijk wel de dag voor … Brouwen aan de Stadhouderskade tussen al die duizenden bezoekers in de Heineken Experience? Zitten daar geen eisen aan en hoe zit het vergunningstechnisch als je na 28 jaar weer in een dichtbevolkt gebied de ketels aan het werk zet. Enfin … nog een paar dagen.

Heineken Experience

De Heineken Experience is een van de meest populaire brand experiences wereldwijd. Bezoekers worden hier ondergedompeld in de wereld van het beroemde biermerk in een tour van 1,5 uur met onder andere de geschiedenis, UEFA Champions League en een biertasting. In 2016 heeft de attractie voor het eerst de mijlpaal van een miljoen bezoekers bereikt. De Heineken Experience heeft recent tijdsloten ingevoerd om de bezoekersstromen te reguleren.

Dirk Lubbers (Managing director Heineken Experience): “Hiermee benadrukken we het Amsterdamse DNA van ons bier.”

Blijf op de hoogte

Meld je aan op de nieuwsbrief voor tips en de nieuwste weetjes.